Jeg ville selv bestemme over mit liv!

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

I 2001 startede Lene Damtoft konsulentvirksomheden damtoft consult ApS, der beskæftiger sig med ledelse og organisationsudvikling. Den grundlæggende motivation for karriereskiftet var at få mere tid sammen med sine to børn og samtidig selv bestemme over sine arbejdsopgaver. Og det lykkedes: I dag lever damtoft consult i bedste velgående – og børneflokken er blevet udvidet med endnu et barn: En lille pige.


”Inden jeg startede som selvstændig arbejdede jeg som projektleder på et regionalt udviklingsprojekt, hvor jeg refererede direkte til en bestyrelse. Det betød, at jeg allerede på det tidspunkt havde en relativ stor frihedsgrad,” fortæller Lene, der fik smag for et liv, hvor hun selv kunne råde over sin arbejds- og fritid: ”Min primære motivation for at starte op for mig selv var, at jeg ville have mere tid sammen med mine børn! Når jeg bliver 80 år vil jeg kunne se tilbage på mit liv og vide, at jeg har givet mine børn det bedste udgangspunkt overhovedet! Og det følte jeg kun, jeg kunne give dem, hvis jeg selv havde mulighed for at planlægge min tid,” fortsætter Lene.

Kold kalkulation

Da Lene startede damtoft consult lavede hun en benhård kalkulation af, hvor mange timer, hun skulle arbejde for at bibeholde en indtægt som i sit tidligere job. Dermed blev projektet langt mere håndgribeligt. ”Jeg fik ret hurtigt nogle opgaver, og jeg var oven i købet så heldig at få nogle store projektopgaver,” forklarer Lene, der samtidig startede kursusvirksomhed op for at sikre en spredning i sine aktiviteter. Hun mener, det er uhyrligt vigtigt at sprede sig, så ens virksomhed ikke står og falder med en eller to kunder.

Lene påpeger også, at det er vigtigt at kunne bære, at der er udsving i omsætningen: Der vil oftest være meget travle perioder og stille perioder. Det er dog hendes erfaring, at den årlige omsætning er nogenlunde den samme.

Det skal være sjovt!

Lene påpeger vigtigheden af, at man vælger et felt, der virkelig tænder en! Hun har erfaret, at hvis man ikke finder sine opgave spændende, mister man hurtigt sin energi. Men – som hun også påpeger – holder det selvfølgelig ikke 100 % i den virkelige verden – det er noget, man finder ud af hen ad vejen. Pointen er blot, at man skal være opmærksom på det og bevidst om kun at tage opgaver ind, der er motiverende og energigivende.

Man skal ALTID yde sit bedste!

En af de væsentligste grunde til, at man kun skal tage opgaver, der tænder en, er, at man som selvstændig ALTID skal yde sit bedste! ”Kunderne skal føle, at jeg bidrager med noget! Derfor er det vigtigt, at man til hver en tid kan stå 100 % inden for det, man leverer,” forklarer Lene, som konkluderer, at det af samme grund er lige så vigtigt at være opmærksom på, hvad man skal sige nej til, som hvad man skal sige ja til.

”Som selvstændig er det enormt vigtigt at være opmærksom på sit drive – når man tager opgaver, man ikke brænder for, kommer man ind i en cirkel, der er demotiverende, og så mister man sin energi. Det duer ikke: Man skal være fremme i front. Man sælger sig selv meget bedre, når ens energiniveau er i top!”

Gode relationer

”Det er vigtigt at være opmærksom på, hvad det er for nogle relationer, man indgår: Jeg har ingen kunder, som jeg ikke bryder mig om. Min etik skal kunne få lov til at folde sig ud i det arbejde, jeg laver,” fortæller Lene, og det kan den kun, hvis mine kunder er klar over, hvad jeg står for. Derfor er det vigtigt at være klar og tydelig i sit værdigrundlag, og det er mindst lige så vigtigt at pleje sit netværk og sine relationer. Autenticitet, engagement og det at kunne skabe tillidsfulde relationer er alfa og omega, fortæller hun.

Gode råd til (nye) iværksættere

Vi bad Lene dele sine vigtigste erfaringer med os i form af nogle enkle og tilgængelige råd til nye iværksættere. Her er hendes gode råd (i vilkårlig rækkefølge):

  • Lad være med at sælge dig selv for billigt!

Mange begår den fejl, at de tager for lidt for deres ydelser i starten. Det får man ikke noget ud af! Tværtimod kan det virke som om, man er mindre professionel, hvis man ikke følger markedsprisen. Sæt en pris der afspejler hvad dine ydelser er værd. Og stå ved den pris. Det er ikke dét, kunden betaler, der er det vigtigste, det er dét, de får ud af din ydelse.

  • Sørg for hele tiden at udvikle og videreuddanne dig!

Det er enormt vigtigt at holde sig ved ilden og blive ved med at være med på beatet. Ikke mindst hvis man har en enkeltmandsvirksomhed! Sørg for at tage kurser og uddannelser. Herudover er det en god idé at få en supervisor – en, der har mere erfaring end en selv, som gerne vil hjælpe med råd og sparring. Derudover er det vigtigt at pleje og vedligeholde sit netværk.

  • Plej dig selv!

Det er vigtigt, at man har noget at give af! Du er selv dit vigtigste aktiv! Vær derfor opmærksom på, hvordan du har det, og om du er i balance med dig selv. Sørg for at prioritere tid på at gøre nogle af de ting, der giver dig energi, hvad enten det er at løbe, vinterbade, ordne have, synge eller noget helt femte. Hvis man husker at nurse sin energi, så skal opgaverne nok komme.

  • Hold altid dine aftaler!

Man skal ALTID overholde de aftaler, man har. Det betyder ganske enkelt, at man kommer, uanset om ens egen verden ligger i ruiner. Så må man simpelthen lære at fokusere sine tanker og bevidsthed om det man er i, når man står i det.

  • Gå på arbejde – og hold så fri!

Det er vigtigt, at man etablerer en vis rutine i sit arbejdsliv, så man undgår at arbejde, familie- og fritidsliv flyder sammen i en stor pærevælling. Når man definerer sin arbejdstid, og holder den, så kan man også holde fri med god samvittighed – også selv om det fx er midt på formiddagen!

  • Vær personlig – men ikke privat – over for kunden!

Det hænger tæt sammen med ovenstående punkt: Hvis ens egen verden fx ligger i ruiner, skal man ikke underholde en kunde med det. Man skal være bevidst om at være professionel inden for sit eget felt, og man skal være hundrede procent opmærksom på, at man er der for kunden – ikke omvendt.

Afslutningsvist tilføjer Lene, at hendes liv som selvstændig overhovedet ikke er forudsigeligt. Men er den grundlæggende motivation krystalklar – så er man godt hjulpet!

Om Patricia Richter

Mor til Silas (født 2007) og stifter af KarriereMor.dk; derudover hjælper hun andre med at identificere deres personlige brands, gennem udforskning af deres unikke kerne, og derigennem skabe klar og autentisk kommunikation - se mere på PatriciaRichter.dk.

Skriv en kommentar...

*