Kvinden bag Christina Design London: Mine børn kommer i første række!

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

KarriereMor.dk har talt med 32-årige Christina Hembo, mor til to små børn og kvinden bag det succesfulde urmærke Christina Design London. Læs her hvordan det lykkedes hende at gå direkte fra skolebænken til, sammen med sin mand, at skabe et internationalt anerkendt brand – og samtidig stifte familie. Uden at gå på kompromis med hverken prioriteterne eller værdierne.

Klik her, hvis du vil vide mere om Christina og historien bag Christina Design London

Claus og Christina Hembo

Christina Hembo med sin mand, Claus Hembo, og børnene Sophie og Marcus

Det hele startede i London…

I 2001 mødte Christina Hembo (tidl. Arvin) og den 7 år ældre Claus Hembo helt tilfældigt hinanden på gaden i London. Christina læste på daværende tidspunkt BA i design i Southampton, og Claus var i gang med en MBA i London. Christina flyttede sidenhen ind hos Claus, hvor hun supplerede sin BA med en Master i design på The University of the Arts London.

”Det hele startede i London, jeg får min inspiration fra London, og London er et internationalt modemekka – det er derfor, vores brand hedder Christina Design London,” fortæller Christina.

 

Jeg har altid vidst, at jeg ville være selvstændig

Christina har altid haft en drøm om at blive selvstændig – hun var bare ikke helt sikker på hvordan og i hvilken konstellation. ”I 98/99 boede jeg et år i München, hvor jeg arbejdede i en tøjbutik; jeg ville finde ud af, om det, at have en butik, var noget for mig. Og det var ikke,” fortæller hun.

Da Christina og Claus flyttede sammen i London, var de enige om, at det var et godt tidspunkt til at afprøve iværksætterdrømmen: ”Claus arbejdede på universitetet, og vi fik derfor mulighed for at bo gratis i en kollegielejlighed. Og så var han ekspert i at søge (og få) legater,” fortæller Christina og tilføjer, at ingen udgifter, ingen børn og ingen forpligtelser jo er et ret godt udgangspunkt for at starte noget op.

En fælles passion for og indsigt i ure og urbranchen er bare én af årsagerne til, at valget faldt netop på denne branche.

Stærkt inspireret af Ryanair

Idéen bag Christina Design London er tilgængelig luksus: Høj kvalitet til gode priser. ”Jeg ønskede at skabe et brand, der emmer af luksus og høj kvalitet: Urene skulle være Swiss Made ligesom fx Gucci, Rolex og Omega. Der skulle kun bruges de bedste materialer. Og så skulle de være kendetegnet ved, at alle ure i kollektionerne var prydet med diamanter af højeste kvalitet,” fortæller Christina og fortsætter:

“Vi blev stærkt inspirerede af Ryanair, som var det første lavprisflyselskab på markedet. Pludselig kunne vi komme hjem til Danmark for en tiendedel af den pris, vi hidtil måtte betale. Det at flyve blev pludselig tilgængeligt for de fleste. Det gav os idéen til at skabe et urmærke af højeste kvalitet til priser, der er helt usammenlignelige med priserne på tilsvarende ure. Recepten er ganske enkel: Præcist som i flybranchen er avancen i urbranchen høj. Vi besluttede at gøre det modsatte – tage en lav avance og så i stedet sælge mange ure. Ligesom Ryanair gjorde det i flybranchen.”

Trods udfordringer undervejs lykkedes missionen – og tilmed på rekordtid: I dag er Christina Design London et stærkt internationalt anerkendt brand, der – med base i Herning – eksporterer til 25 lande.

Fra London til Herning

I 2004 flyttede Claus og Christina tilbage til Danmark, nærmere bestemt Herning: ”Jeg var gravid, og det var en høj prioritet for mig, at mine børn skulle have nem adgang til deres bedsteforældre og vice versa,” fortæller Christina, der oprindeligt kommer fra Århus: ”Det var tilfældigt, at det lige blev Herning, vi endte i, men vi havde høje krav til huset, som både skulle kunne bruges privat og erhvervsmæssigt og ligge inden for overskuelig afstand af både mine familie i Århus og Claus’ familie i Varde.”

Datteren Sophie blev født i april 2005, og 2 år senere kom lillebror Marcus til verden.

”Sophie var ofte med på arbejde. Vi havde privat bolig og virksomhed under samme tag, så jeg kunne arbejde, når Sophie sov, og hun lå ofte på skrivebordet ved siden af mig imens,” siger Christina, der også altid havde datteren med til messer i udlandet.

”Jeg kunne godt mærke, at det blev mere stressende, efter Marcus kom til verden. Det er virkelig vanskeligt at nå alle hverdagens gøremål og samtidig have to små børn og egen virksomhed, og jeg fik mere og mere dårlig samvittighed over alt det, jeg ikke følte, jeg kunne nå,” fortæller Christina – lykkelig over beslutningen om at få en au pair.

Mine børn er min højeste prioritet! Jeg prioriterer at være sammen med dem om eftermiddagen og så arbejde igen, når de er lagt i seng. Det gælder jo om at nyde dem, mens de er små – det går så stærkt!

Vi fik en au pair – og mere tid til børnene

Løsningen på problemet blev en au pair: ”Det er simpelthen den bedste beslutning ever,” siger Christina, der kunne mærke, hvordan stressniveauet sank markant, og den dårlige samvittighed forsvandt, da de fik en au pair. ”Det er en høj prioritet for både Claus og mig, at en af os henter børnene tidligt fra institutionen – som regel mellem kl. 15 og 16 – så vi kan være sammen med dem. Forskellen er bare, at nu behøver vi ikke at tænke på at gøre rent, lave mad og vaske tøj – det klarer vores au pair; og det giver så meget mere ro,” forklarer Christina og uddyber:

Mine børn er min højeste prioritet! Jeg prioriterer at være sammen med dem om eftermiddagen og så arbejde igen, når de er lagt i seng. Det gælder jo om at nyde dem, mens de er små – det går så stærkt!

Klik her, hvis du vil vide mere om Christina og historien bag Christina Design London

Christina Design London – historik

  • 2002: Christina og Claus får idéen til Christina Design London og går i gang med at undersøge mulighederne
  • 2004: Første kollektion, bestående af 31 dameure, lanceres i London; får hurtigt 40 forhandlere
  • 2006: Første herrekollektion lanceres – denne er stærkt inspireret af biler
  • 2008: Christina Hembo kåres som årets kvindelige iværksætter af IVÆKST og Erhvervsbladet
  • 2009: Christina Design London kåres som årets væksteventyr – med en vækst på 2925 % på 4 år
  • 2009: Christina bliver bedt om at designe ure til Dronningen og Prinsgemalen som en gave fra Herning by i forbindelse med et besøg i byen den 4. juni; de bliver særdeles glade for urene og tager dem på med det samme
  • 2010: Christina Design London har 250 forhandlere alene i Danmark og eksporterer til 25 lande; eksporten står for 75 % af salget. Kollektionerne består i dag samlet af cirka 250 dameure og 80 herreure; herreurene står for 40 % af det samlede salg.
Om Patricia Richter

Mor til Silas (født 2007) og stifter af KarriereMor.dk; derudover hjælper hun andre med at identificere deres personlige brands, gennem udforskning af deres unikke kerne, og derigennem skabe klar og autentisk kommunikation - se mere på PatriciaRichter.dk.

Kommentarer

  1. Helpful info. Lucky me I discovered your website unintentionally, and I am surprised
    why this twist of fate did not took place earlier! I bookmarked it.

Skriv en kommentar...

*