Mindful living: Sluk for støjen

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

I vores dagligdag går tingene ofte så stærkt, at vi aldrig rigtig får tid til at stoppe op og reflektere over vores indre tankeverden. Og den tanke, at vi har indflydelse på, hvad der sker i vores indre tankeverden, falder os ofte svær.

Men vi har alle nogle uhensigtmæssige programmeringer kørende inde i vores hoved, som ikke på nogen måde støtter vores lykke og glæde.

Hvem kender ikke tankerne: Jeg er ikke en god nok mor; jeg ser alt for tyk ud; jeg burde motionere noget mere; jeg er så træt; jeg orker ikke at gå på arbejde eller andre. Find selv dine egne ved lige at lukke øjnene et øjeblik og tænk efter.

Disse programmeringer er alle skabt via uhensigtsmæssig tankemønstre og ofte supporteret bravt af omverdenen. Men for hver gang vi siger dem inde i os selv, skaber vi dermed en del af vores egen virkelighed.

Med andre ord: Vores tanker er med til at skabe den verden, der er uden for os.

Den gode nyhed er, at du kan ændre det.

Du kan og bør skabe dig et sundt indre miljø i din tankeverden, der understøtter dit selvværd og din livsglæde hver dag.

Prøv at finde minst én indre programmering, som du ofte kører på “pladespilleren”.

Sæt nu en god melodi til den, næste gang den dukker op, og vælg bevidst hver gang en negativ programmering starter i dit hoved, at sætte musik til den og syng den i dit indre.

Prøv samtidig at erstatte den negative programmering med en, der støtter dig. Lav eventuelt en liste med alle de negative plader, du kan komme i tanke om, og skriv så overfor dens positive modsætning. Husk at bruge dem aktivt i din hverdag. Du bestemmer selv, hvilke tanker, der skal være i dit hoved.

Sørg samtidig for, at du hver morgen, når du vågner, bruger mindst 5 minutter på at hilse dagen velkommen: Jeg glæder mig til denne nye dag; jeg er sikker på, det bliver en dejlig dag med masser af spændende oplevelser.

Sig hver gang du går i seng: Tak for en dejlig dag (har den været dum, så sig i stedet tak fordi dagen også rummede gode oplevelser, og tving dig til at finde mindst 2 gode ting, der er sket.)

Gentag dette hver morgen og hver aften og læg mærke til, hvordan det efterhånden vil begynde at tage magten fra dine indre programmeringer.

Har du erfaring med nogle af disse ‘programmeringer’? Har du prøvet øvelsen? Skriv en kommenatar…

Vil du gerne lære mere om mindfulness? Så klik her og bliv inspireret.

Om Flora Skouboe Eriksen

Proceskonsulent, coach og mindfulness instruktør og har i over 15 år arbejdet med udvikling af mennesker og organisationer - se mere her. Derudover er hun mor i en sammenbragt familie med 2 teenagedøtre og et fælles barn på 6 år.

Kommentarer

  1. Helle Lykke skriver:

    På en måde vil jeg mene jeg har prøvet programmeringer….
    Jeg har den erfaring, at jeg på et tidspunkt fik ros fra en ny kollega. Det kom helt uventet for mig hendes ros. Ihverfald blev hun super glad, og gav mig en rigtig dejlig tilbagemelding. Eller egentlig sagde hun vist bare. Wauw – det var hurtigt, nej hvor fedt.
    Den følelse det gav mig stoppede jeg op og tyggede lidt på. Og tænkte, “Hey det var ski da dejligt” Det vil jeg prøve for andre. Jeg lærte mig selv at rose meget mere. I starten følte jeg mig nok lidt påtaget, men med tiden er det blevet en naturlig del af mig. Tillige kom så at jeg begynde at lægge mærke til de positive ting i og omkring mig. Og kommentere dem hos andre – pænt hår, lækker trøje… Fedt du lavede det der, ….. Og det positive i mit liv – at fokusere på det. At kæmpe for at parkere det der ikke kan bruges til noget her og nu… og det har givet mig rigtigt meget positivitet i mange retninger, inden i mig, omrkring mig, fra mig, mod mig…. jeg føler mig som et bedre menneske. Inden i og overfor andre.
    At ændre sit liv er kun en beslutning væk….

Skriv en kommentar...

*