Få styr på din stress

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Hører du til dem, der indimellem mister overblikket? Eller føler du dig nogle gange utilstrækkelig? Får du nemt dårlig samvittighed i forhold til enten dit arbejde eller din familie? Eller måske begge dele? Det kan være symptomer på stress!

KarriereMor.dk har talt med Pete Andersen – uddannelsesleder på den kombinerede NLP- og coachuddannelse på PeteAndersen.dk og direktør for Silva Metoden Danmark – om, hvordan man håndterer stress i dagligdagen. Pete har beskæftiget sig med stress siden 1987. Han giver her sine bedste bud på, hvad man selv kan gøre for at forebygge og overvinde stress.

“Via Silva Metoden lærte jeg, hvad stress handler om og – ikke mindst – hvordan man hjælper folk af med den. Det var en af de ting, der motiverede mig allermest til at begynde på coaching i midten af 90’erne,” fortæller Pete.

Redskab 1: Meditation

“Jeg har selv mediteret, siden jeg var 19 år gammel. Det er også et redskab, man bruger i Silva Metoden. Da jeg selv begyndte at undervise i Silva Metoden, opdagede jeg, at meditation hjalp radikalt på folks stress. Folk vendte simpelthen tilbage og fortalte om, hvor godt de havde fået det, efter de var begyndt at meditere. Og mange berettede om, hvordan alle mulige stresssymptomer, som hovedpine, søvnløshed og eksem, helt forsvandt. Jeg anser meditation som det vigtigste redskab overhovedet i kampen mod stress!”

“Jeg anser meditation som det vigtigste redskab overhovedet i kampen mod stress!”

“Når jeg har en klient, der ønsker at blive coachet mod stress, er meditation altid det første, jeg tager fat på,” fortæller Pete og forklarer, at meditation er et fantastisk redskab til at lære at slappe helt af og nulstille det autonome nervesystem.

“Jeg coacher typisk klienten nogle måneder. Undervejs superviserer jeg klienten – mens vedkommende mediterer – for at sikre, at vedkommende opnår dyb afslapning. Meditation balancerer kroppen, så alle de mentale spændinger ikke sætter sig i kroppen, og det bekæmper flygt-instinktet at få nulstillet det autonome nervesystem.”

Redskab 2: Positiv tænkning

Positiv tænkning er at tænke på det, man gerne vil have kontra det, man ikke vil have. Altså at fokusere mere på det, man gerne vil have skal ske fremfor det, man ikke ønsker – eller ligefrem frygter – skal ske. Faktisk bør 90 % af ens tanker være fokuseret på det, man gerne vil have skal ske.”

Pete forklarer, at det i praksis kan handle om at diskutere de udfordringer, man kommer ud for eller oplever, og prøve at vende dem til noget positivt – i den udstrækning, det er muligt. “Typiske temaer, der skaber stress hos folk, er økonomi, job/karriere og familie,” fortæller Pete.

“Jeg tror ikke nødvendigvis, at folks stress kommer fra jobbet. En stor del af det skyldes problemer i privatlivet – fx . opbrud i parforhold, mangel på tid og dårlig samvittighed; dårlig samvittighed går typisk på en følelse af utilstrækkelighed. Men man kan ikke sygemelde sig fra sit privat- eller familieliv, og derfor hedder det sig, at næsten al stress er jobrelateret.”

“Når jeg stresscoacher klienter, prøver jeg at vise dem det, som virker i  deres liv. At få dem til at fokusere mere på disse ting. Og – ikke mindst – at vise dem, at den dårlige samvittighed er deres egen – dvs. subjektiv – og altså ikke nødvendigvis objektiv.”

Redskab 3: Prioritering

“Prioritering handler om at eliminere de elementer i ens liv, som fylder. Frigivelse af tid. Vi er konstant booket op – aftaler skal fx ofte laves måneder i forvejen – og det er med til at give stress. Samfundets livsstil er stressende: Jo mere succes, jo mere arbejde.”

Pete anbefaler folk at prioritere på alle livsområder:

  • Økonomi
  • Gøremål (aktiviteter – både arbejdsrelaterede og fritidsbeskæftigelser)
  • Mennesker/relationer

Konkret kan man opstille en liste. Drejer det sig fx om økonomi, kan man opliste alle udgifter og finde ud af, om der er noget, der kan tages ud: Er det ‘nice to have’ eller ‘need to have?’

Drejer det sig om gøremål, kan man lave samme øvelse. Er det fx nødvendigt, at børnene går til tre forskellige ting hver uge – måske kan de nøjes med to?

I forhold til relationer går spørgsmålet mere på, om de mennesker man omgiver sig med, giver en god energi – får de dig op? Hvis ikke er det måske på tide at overveje, om man omgiver sig med de rette mennesker. “Man behøver jo ikke at lave ‘clear cut’ – bare man er bevidst om, hvordan forskellige relationer påvirker en, og hvor meget de får lov til at fylde i ens liv,” uddyber Pete.

Hvad er stress egentlig?

Ifølge Hans Selye – manden som “opfandt” stress – er det en slags forhøjet beredskab, som sætter os i en kæmp-eller-flygt-tilstand; pupillerne udvides, den rationelle tænkning lukkes ned, adrenalin pumpes ud i blodet, blodtrykket stiger, og fordøjelsen og immunforsvaret hæmmes. Alt sammen med det formål at tilvejebringe den nødvendige energi til den fysiske kraft­præstation det er enten at kæmpe eller at løbe for livet.

Denne kæmp-eller-flygt-tilstand kan betyde et kæmpe boost af fysisk energi, som er umiddel­bar tilgængelig, og som med det samme kan bruges til kamp eller flugt. I tidligere – og mere primitive – samfund var der et stort behov for den slags fysiske beredskab. Selvfølgelig fordi de trusler, man mødte dengang, ofte var et spørgsmål om liv eller død. For eksempel: Når et stort rovdyr, måske en bjørn, kom ind i lejren, så blev dette forhøjede beredskab aktiveret i lejrens beboere. Og hvis det bare var én bjørn, så omsatte man automatisk energien i kamp. Mens hvis der var en hel flok bjørne, valgte man måske instinktivt at bruge energien til at flygte.

I primitive samfund er behovet for dette forhøjede beredskab stadig stort, fordi man ofte skal forholde sig til trusler, hvor der er behov for en kraftig fysisk reaktion. Kæmp-eller-flygt-funktionen aktiveres, når noget opfattes som truende. I moderne forskning kaldes denne form for reaktion en “kapring”, dels fordi den sker uden for det bevidste sinds kontrol, og dels fordi den på en brøkdel at et sekund kan overtage kontrollen over hele nervesystemet -og dermed personligheden – så man ikke længere er i stand til at handle rationelt.

Om Patricia Richter

Mor til Silas (født 2007) og stifter af KarriereMor.dk; derudover hjælper hun andre med at identificere deres personlige brands, gennem udforskning af deres unikke kerne, og derigennem skabe klar og autentisk kommunikation - se mere på PatriciaRichter.dk.

Kommentarer

  1. Mette Nielsen skriver:

    Super relevant artikel! Jeg tæller desværre selv med i statistikken over stressramte… Ville ønske jeg havde taget faresignalerne mere alvorligt i tide! Jeg er i øvrigt helt enig i at prioritering og positiv tænkning er vejen frem, men det er bare ikke altid så nemt i praksis… Meditation har jeg ikke prøvet endnu, men efter at have læst denne artikel vil jeg helt klart overveje det. Jeg går ture flere gange om ugen, det kan også anbefales!

  2. Cindy skriver:

    Stress er et skide svært emne… Er der noget om det eller er det et modefænomen? Kæmper vi for at være den fuldendte mor og karriere kvinde eller er der måske ligefrem grund til vores dårlige samvittighed?

    Det er to meget store spørgsmål… start med at skrive dine forventninger ned og lær derefter at gå på kompromis (dette er måske også i henhold til parforhold, en ting vi ikke giver en chance i “farten”)

Skriv en kommentar...

*