Mindful living: Hæv dit indre lykketermostat

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Mange af os lever et liv, som til tider kan føles lettere kaotisk med stresset job, mand, børn og delebørn, uddannelse og ikke mindst veninderne.

Hvordan skal vi, i dette mylder af aktiviteter, overhovedet kunne nå at slappe af og finde indre ro, øve os i yoga, løbe marathon etc.? Hvordan kan vi give slip, stille os åbne og være mindfulde i mere end 5 min ad gangen?

Vi vil det hele og iler afsted for at nå det. Og hvorfor dog ile sådan, i bund og grund ved vi jo godt, hvordan det hele ender. Den vej skal vi alle…

En kursist sagde engang til mig, at når vi hele tiden står med det ene ben i fortiden og det næste godt inde i fremtiden, så pisser vi på nutiden. Det, der er lige nu og lige her. Sagt lidt pænere, så handler det jo om at nå og se de små nuancer i livet, mens de foregår. Kigge kæresten dybt i øjnene og lægge mærke til de små smilerykker, der er kommet. Gå i flow med en spændende opgave på jobbet. Nyde vores børns første oplevelser af kæreste, skole o.a. – og at de vil dele dem med os.

Vi forspilder så meget ved hele tiden at løbe foran eller hænge fast. Vi kan ikke lave fortiden om, men vi kan lærer at leve i fred med den. Alt andet er spild af god energi. Og ja, jeg har haft min del af modgang; og jo, man kan godt blive gode venner med det hele! ;-)

Lykken er et valg, men også hårdt arbejde.

Hver morgen, vi står op, har vi et valg: Vil jeg være sur, eller vil jeg være glad? Vil jeg møde dagen med venlighed, eller vil jeg kæmpe mig igennem med surhed? Vi får tilbage, som vi giver ud. Brug 10 minutter på at være i stilhed, inden du starter dagen, og send de bedste intentioner afsted til dagen, der skal komme. Og lær at sige nej.

Sig nej til alt det, som dræner dig for energi, og som du ikke virkelig behøver. Også moster Ernas 70 års fødselsdag, hvis det dræner dig. Fyld i stedet dit liv med oplevelser og mennesker, der fylder dig, og som du kan lide at være sammen med. Så har du langt mere overskud de par gange, hvor du er nødt til at gå til Moster Ernas fødselsdag.

Øvelse:

Mediter hver dag.

Meditation er en af de få aktiviteter der fylder dig med glæde og indre ro ganske gratis.

Ved at meditere hver dag, får du så meget ekstra overskud. I starten kan det være vanskeligt at finde tiden, men enhver kan starte med 10 minutter. Udvid derfra og lad det vokse af sig selv. Det er ikke tiden, du mediterer, der er afgørende. Det er udbyttet.

Brug gerne linket her til at få en guidet meditation hver dag.

Meditation hæver dit lykketermostat. Meditation kan i starten være bare at sidde i ro og lytte til god musik eller følge dit åndedrag.

Meditation handler ikke om at blive tanketom, men om at kunne være med sine tanker og bare lade dem fylde. På sigt er meditation et fantastisk værktøj til at “rydde op” i sit indre. Men start i det stille og hav ingen ambitioner, udover bare at være med dig selv.

Vil du gerne lære mere om mindfulness? Så klik her og bliv inspireret.

Om Flora Skouboe Eriksen

Proceskonsulent, coach og mindfulness instruktør og har i over 15 år arbejdet med udvikling af mennesker og organisationer - se mere her. Derudover er hun mor i en sammenbragt familie med 2 teenagedøtre og et fælles barn på 6 år.

Skriv en kommentar...

*