Ka’ du dit KRAM? Vind bogen her…

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Har du set KarriereMor.dk’s anmeldelse af Bente Klarlund Pedersens nye bog, Sandheden om sundhed? Nu har du mulighed for at vinde et eksemplar af den.

Vi sætter to eksemplarer på højkant!

I bogen Sandheden om sundhed – få styr på dit KRAM, kost, rygning, alkohol, motion, sund livsstil, der gør dig 14 år yngre gennemgår professor Bente Klarlund Pedersen de fire KRAM-faktorer (kost, rygning, alkohol og motion), der tilsammen er ansvarlige for 40 % af al sygdom og tidlig død.

Hvilke(n) af de fire KRAM-faktorer tænker du mest over i din hverdag? Og hvordan? Er der noget, du gerne vil ændre? I så fald hvad?

Skriv din kommentar i kommentarfeltet nedenfor senest torsdag d. 28. oktober 2010 og deltag automatisk i lodtrækningen om et eksemplar af Sandheden om sundhed.

De to vindere af konkurrencen bliver offentliggjort her på sitet fredag d. 29. oktober.

Om Patricia Richter

Mor til Silas (født 2007) og stifter af KarriereMor.dk; derudover hjælper hun andre med at identificere deres personlige brands, gennem udforskning af deres unikke kerne, og derigennem skabe klar og autentisk kommunikation - se mere på PatriciaRichter.dk.

Kommentarer

  1. pernille skriver:

    Jeg er en overvægtig mor med 3 børn, der har en travl hverdag. det der bekymrer mig meget i min hverdag er jeg ikke har tid nok til mig selv, jeg forsømmer min krop og vi spiser nok også forkert for det meste, fordi vi tit har travlt om eftermiddagen, med sport og andet, jeg ville utrolig gerne vinde denne bog da den måske kan give mig et større indblik i min egen sundhed.

  2. Lene skriver:

    Uha – det er svært at sige, hvad jeg tænker mest på i hverdagen – for det er ikke rigtigt noget af det. Dvs jeg tænker over det med maden, når jeg laver madpakker til børnene – at de får noget godt at spise i løbet af dagen. Og når jeg har kontordag, sørger jeg for at få både grønt og brød.

    Jeg trænger til at tabe mig og er begyndt til noget kombineret motion og kostvejledning. Desværre kan jeg ikke rigtigt motivere mig selv mht kosten – og det er jo det, der batter allermest, når man skal tabe sig.

    Så noget, der kan motivere til at lægge kosten ordentligt om – det vil være godt for både manden og mig, og på længere sigt også for børnene. Det med motionen er jeg overbevist om nok skal komme.

  3. Jeg har sclerose/MS og spiser den såkaldte MS-kost. Det er noget med færre animalske fedstoffer og masser af grønt.-godt for de fleste! Det kan ikke helbrede sygdommen, men nogle mener at det kan være med til at bremse den. Jeg ved ikke hvad jeg skal tro, men jeg er sikker på at det er godt for min livskvalitet at få lækker og sund mad. Jeg tænker meget over -og blogger om, hvordan man ændrer på sine indgroede vaner. Jeg tror på at det kan lade sig gøre – især hvis man insisterer på at maden ikke bare skal være sund, men også en fornøjelse. Og så skal man jo bruge disciplin og planlægning… men det rykker ligesom ikke så meget, som LYST.

  4. Jette N. Thomsen skriver:

    Det lyder som en spændende bog.
    Vi kan altid bliver bedre også i en travl hverdag.
    Rigtig godt projekt.

  5. Poul Nielsen skriver:

    Jeg tænker generelt meget på alle 4 kramemner og har godt styr på tre af dem. Jeg ryger ikke, drikker ikke og spiser sundt og varieret. Men min motion halter bagefter de andre. Jeg er selvstændig og har altid noget jeg kan lave, regnskab, opdatering af hjemmeside etc. etc.

    Desværre betyder det at motion ofte ender nederst på listen – undtagen hvis min vægt går lidt op i en periode, så stiger motivationen voldsomt.

    Sagen er jo nok at det er motivationen der halter. Glæder mig til at læse bogen hvis jeg vinder.

    Tak for en god blog.

  6. Kosten er helt klart i højsædet her hjemme. Spændende med ny bog om sundhed! Og spændende at forfatterne kan forudsige hvor mange år yngre vi kommer til at blive, ved at leve efter rådene! :-)

    kh
    Annika

  7. Johnna skriver:

    Jeg er en kvinde, som nærmer mig de 50. Har tre forholdsvis unge børn, som fortjener at have deres mor i deres barneliv.
    Havde i flere år en overvægt på 12-14 kg. Besluttede for tre år siden, at der skulle ændres på det. Da min læge fortalte at jeg er disponeret for blodpropper og dårlig blodcirkulation.

    Det har hjulpet mig meget, men jeg har stadig brug for inspiration og støtte til at holde den nåede vægt.

  8. Lene skriver:

    Jeg tænker mest på kosten og på motion, det er de to faktorer som betyder meget for mig. Jeg spiser sundt og gerne i følge nogen af Lene Hanssons principper, hun har inspireret mig meget efter en reception jeg var til i Århus da hun åbnede hendes Wellness afd. i Risskov. Da jeg gik ned med stress (arb. relateret) har jeg ændret livsstil i forhold til kost og motion.

    Ryger ikkke og drikker kun ved festlige lejligheder eller til familie sammenkomster, venne middage mv. men kun i moderate mængder, drikker mig aldrig fuld, højst 2-3 glas på en aften. Kan også sagtens gå og nyde et glas rødvin imens jeg laver aftensmad en gang i mellem.

    Har en dreng på (snart) 12 år og synes det er vigtigt at agere rollemodel for ham, så motion og sunde livsvaner er vigtigt, for de gør ikke hvad vi siger men hvad vi gør :0)

  9. charlotte brøndel skriver:

    hej….
    hmm jeg er en alene mor med 2 børn og samtidigt er jeg igang med at uddanne mig til sosu-ass. og jeg ved lidt om hvor stor betydning kost, motion, og velvære er vigtigt for stor trivsel….
    jeg tænker meget på kosten og hvordan jeg gør så både mig og mine børn får så meget motion som muligt for at føle at vores velvære og sundhed styrkes…..
    jeg deltager i håb om at finde bogen så den kan hjælpe mig til at få den helt rigtige sundhed og velvære…
    mvh Charlotte

  10. Camilla skriver:

    Jeg bor med min kæreste og 3 af vores 5 sammenbragte børn. Min kærestes 2 børn bor her halv tid og det kan være en udfordring, både at sammenkører 2 familiekulturer samt den kulturforskel vores børn udsættes for, ved skiftende bobæl. Derfor prøver vi at være meget konsekvente med kost herhjemme. Jeg bager meget brød på speltmel og vi tænker i det hele taget meget på sukker og fedt, men også tilsætningsstoffer i maden og så ´synder` vi totalt om Lørdagen.
    Min kæreste og jeg dyrker meget sport og vi forsøger at motiverer børnene. Det lykkes delvist, men de cykler i skole hver dag.
    Vi har krævende jobs begge to og nogle gange går det hele i ged, men det vigtigste er, at vi er enige om rammerne, så kan man hurtigt komme tilbage efter en travl periode.
    Kh Camilla

  11. Anne Pihl skriver:

    Jeg synes, at det er en konstant udfordring at få nok motion og ikke spise for meget. Jeg har to børn, og jeg vil gerne hjælpe dem gennem barndommen uden at give dem kimen til en sukkerafhængighed. Sådan en slås jeg selv med, og selvom jeg både motionerer og vejer normalt, er det ind imellem rigtig rigtig svært.
    Jeg læste et sted, at mange danskere spiser sundt, men alt alt for meget. Det kan jeg let komme til. Portionerne vokser bare, uden at jeg rigtigt opdager det. Det ved jeg, at Bente Klarlund også skriver om.

  12. Jeg tænker klart mest over KOST, og har i mange år balanceret “6 om dagen” ind i mit liv. Grøntsagerne har jeg slet ikke svært ved at få nok af. Men MOTIONEN er nok mit ømme punkt. Jeg motionerer meget i perioder, men særligt, hvis jeg bliver syg, og skal i gang bagefter går jeg i stå. Den der berømte motivationsfaktor er ikke helt på plads. jeg ved, at jeg skal motionerer for velvære, men ofte bliver det med udgangspunkt i krop og kilo i stedet for. Det skal jeg have på plads!

  13. Maria Ibsen skriver:

    Jeg har aldrig røget en cigaret, jeg drikker meget sjældent og jeg undgår kød og al færdiglavet mad. Desuden dyrker jeg yoga og har sikkert et normalt BMI. Alligevel slipper jeg ikke for at høre, at jeg måske er tyndfed, og det er ih og øh så vigtigt at få pulsen op hver dag. Beklager for evt. fans med jeg får en lille smule kvalme, når jeg hører Chris McDonald tale om sundhed. Jeg nægter, at tro, at mit liv vil blive sundere og sjovere af at se det indre af et fitnesscenter, og jeg tror det gælder det fleste. Det bedste kvinder kan gøre for deres egen sundhed må være at droppe dameblade. Det er alligevel kun én uge siden, at en undersøgelse viste, at de er fuld af sundhedsløgn.

  14. Ingo Hahn skriver:

    Det kram jeg tænker mest over er motion. Både at være igang daglig, men specifik min kondition. En god kondition giver fysisk og mental overskud til dagen. Er kondien på plads, har jeg ved at træne den også trænet de væsentlige muskler i kroppen. Herved sker der trods alt en vis grad af “konsistensforandring” fra fedtvæv til muskelvæv. – selvom det er kondien jeg træner. Og mere muskelvæv øger forbrændingen. Øget forbrænding medfører igen et vægttab af en eller anden grad. Lidt men godt. En lidt firkantet betragting, men i de store linier holder det stik.

  15. Jeg elsker sådan nogle bøger der lige kan give en et nyt indspark i en travl hverdag, vi ved alle hvad der er sund for kroppen, ikke for at tabe sig men for at få en masser energi men det er ikke altid let at få det udført.
    Så måske et nyt indspark fra bogen ville være godt for mig.

    Jeg er selvstændig & familiemor (3børn) og ved at sund mad og motion er en vigtig ting det giver en masse energi og overskud og har man energien har man også næmmere ved at finde roen som jeg har meget brug for som kunstner.
    Jeg priotere rigtig meget at være ude i naturen jeg sejler kajak, cykler mountain bike og løber en gang imellem ellers går jeg til zumba, men min energi er ikke så stor som den har været, jeg er gået lidt i vinterhi tror jeg – Måske bogen kan motivere mig til mere energi igen ;O)

  16. Jeg tænker klart mest over K-faktoren (altså kosten…) og vil blot lige anbefale bogen, som jeg synes er supergod!!

Trackbacks

  1. […] Vinderne af konkurrencen om bogen, ‘Sandheden om sundhed’ 29/10/2010 af Bente Richter Skriv en kommentar ShareVi har nu trukket de to vindere af konkurrencen om Bente Klarlund Pedersens nye bog, ‘Sandheden om sundhed’. […]

Skriv en kommentar...

*