Spørg KarriereMor: Hvordan giver jeg slip på opgaverne?

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Hej Maj

Jeg skriver til dig fordi jeg føler, at jeg er ved at brænde ud. Min hverdag er rigtig travl med 3 børn og et krævende job. Vi er en travl familie, der deltager i mange aktiviteter og arrangementer.

I lang tid har vi klaret det med streng planlægning, men på det sidste er jeg begyndt at føle, at jeg altid er et skridt bagefter. Jeg er begyndt at glemme aftaler og jeg føler mig træt sådan helt ind til benet.

Jeg er ikke god til at slappe af – og når jeg en gang imellem alligevel tvinger mig selv til det, får jeg dårlig samvittighed. Jeg er meget opmærksom på at det ikke skal udvikle sig til stress og er også blevet bedre til at prioritere mine opgaver, så jeg får mindre at lave. Men jeg kunne rigtig godt tænke mig at spørge dig, om hvordan jeg kan blive bedre til at give slip på opgaverne.

Hvis jeg fx lægger mig på sofaen med en bog for at slappe af kører min indre dialog derudaf og minder mig om alt det, som jeg burde gøre i stedet for at ligge her. Jeg giver mig selv dårlig samvittighed hele tiden – både når jeg laver noget (fordi jeg burde slappe af) og når jeg slapper af (fordi jeg burde lave noget). Jeg ved godt, at det ikke er holdbart, men hvordan kan jeg ændre det?

Mvh
Birgit

Kære Birgit

Først og fremmest er jeg rigtig glad for at høre, at du selv er opmærksom på, at det ikke udvikler sig til stress. Det er vigtigt at du tager din krops signaler meget alvorligt. I mine ører lyder din beskrivelse af både trætheden og den heftige indre dialog som tegn på, at du kører i højt gear. Som du selv skriver, må du ændre noget og jeg vil selvfølgelig meget gerne hjælpe dig på vej.

Jeg synes, at jeg kan læse ud af din mail, at dit hoved kører på overdrive. Rent instinktivt er det igang med at sikre din “overlevelse”. I dette tilfælde at du når alle dine opgaver. Den gør derfor alt hvad den kan for at tale dig fra afslapningen. Din hjerne opfatter simpelthen afslapningen som en trussel, fordi den så længe har været sporet ind på at aktivitet og handling er vigtigst.

Mit forslag til dig er, at du giver din hjerne en pause. Prøv i stedet at få din krop i spil i stedet. Hvad fortæller din krop dig, når du ligger dig på sofaen? Hvad føler (ikke tænker) du, når du tager dit behov for afslapning alvorligt?

Jeg tror også, at yoga og gåture ville gøre dig godt. Og her vil dit hoved så sikkert indvende, at du ikke har tid til det. Men prøv alligevel og se, hvordan din krop har det både før, under og efter.

Prøv simpelthen at lade være med at give din indre dialog så meget opmærksomhed og lad kroppen være dit kompas den næste tid.

Rigtig meget held og lykke. Og skriv endelig igen, hvis du har brug for en uddybning.

Mvh
Maj Lykke

Kommentarer

  1. Jeg kender det! Sindet og tankerne er fantastiske til at køre afsted, men kan så let blive kontraproduktive, fordi de ikke altid giver en lov til at være lige der hvor man er, men hele tiden videre tildet der kommer efter. Meditation giver mig utrolig meget, og faktisk giver det mig svar på ting jeg ellers ville have brugt uger på at tænke mig frem til. Jeg kan rigtig godt anbefale meditation til at få mere ro og afslapning. Har du en iphone kan du fx bruge applikationen ‘simply being’. Der findes også flere meditationer på nettet man kan hente. Bare 5-10 minutters afspænding og meditation kan hjælpe meget.
    Mvh. Annette

  2. Jeg kender det også bare rigtig godt. Men én ting jeg begyndte at gøre, var at danse til min ynglingsmusik. Noget musik som virkelig gør mig glad, eller som jeg ved påvirker mig følelsesmæssigt. Det er simpelthen umuligt (for mig i hvert fald) at danse til høj musik, og SAMTIDIG have stressende og selvsaboterende tanker inde i mit hoved. Måske det kunne hjælpe?
    Det er ikke mere end bare lige 5-10 min, for lige at komme ned i sin krop. Og jeg havde rigtig meget modstand på det her, da jeg skulle starte, men det har virkelig hjulpet mig, til at tage det første skridt, og komme væk fra tankerne.
    Dejlig søndag til alle!

Skriv en kommentar...

*