Mindful living: Nærvær og livsglæde

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Netop hjemvendt fra mit retræte i de Toscanas bjerge, filosoferer jeg over, hvorfor det er, vi danskere er blevet så interesserede i nærvær og kunsten at søge indad; og om der findes en vej, der er mere rigtig end en anden.

Der er ingen tvivl om, at de kursister, der vendte hjem fra mit retræte, kom hjem med en masse nyt i rygsækken: Udover glæde og nærvær lavede mange en reeel U vending (inspireret af Otto Scharmers Teori U) i deres liv.

I starten af retræten forstyrrede det mine planer, at mine kursister havde det så sjovt: At de grinede så højt og så meget undervejs, for nærvær skal jo være alvorligt og stille – skal det ikke? Det er i hvert fald sådan, vi ofte får det forelagt.

Og det er så nu – efter at alle er vendt hjem med en ny og stor indsigt i sig selv – at jeg tænker på, hvordan glæden passer ind i nærværet. Vi har i vores vestlige verden en evne til at opsætte bestemte regler og rammer for, hvad der er rigtigt og forkert, og hvordan vi kan udføre og udleve bestemte ting “rigtigt”. Men for virkelig at kunne opnå nærvær med sig selv og med verden omkring os, er vi nødt til at indse, at det ikke skal være svært. Det skal på ingen måde være kompliceret og videnstungt, men derimod en let og ukompliceret udøvelse, for at det giver det optimale resultatet.

Csikszentmihalyi (en af de store forskere i positiv psykologi og flow) beskriver det gode liv på denne måde:

Det gode liv

Lykke er en tilstand, som skal forbedres, dyrkes og forsvares af hvert enkelt menneske.

De mennesker, som lærer at styre deres indre oplevelser, vil også være i stand til at bestemme kvaliteten af deres liv, hvilket nok er så tæt på at være lykkelige, som vi kan gøre os håb om at komme.

Csikszentmihalyi, 2005

Min lærermester, Mooji Shanka, siger det således: “Hvor kommer lykken fra i den indre oplevelse? Svar ingen steder. Så hvor kan den så gå hen? Svar ingen steder.”

Altså er lykken med os hele tiden – det gælder bare om at få øje på den og det opnår man, som Csikszentmihalyi siger, ved at lære at styre de indre oplevelser. Og der findes vel ingen bedre vej og intet bedre værktøj til at lære det, at styre de indre oplevelser, end at udøve mindfulness og nærværsøvelser.

På den måde kommer lykke og nærvær let til gå hånd i hånd og styrke effekten af hinanden. Derfor er det så vigtigt, at vi ikke kommer til at fortabe os i rigtigt og forkert i forhold til at finde denne indre ro og evnen til at optimere oplevelsen af at have styring med vores indre oplevelser.

Det må aldrig blive en ny disciplin på linje med alt det andet, vi også skal i vores liv, men skal indarbejdes i hver enkelt celle i vores kroppe, som en naturlig del af vores måde at være i verden på. Det gør det så ubetinget meget lettere at finde plads til træning af emner som nærvær, meditation og mindfulness. Der burde derfor, som en naturlig del af al nærværspraksis, introduceres en latterøvelse eller en øvelse i livsglæde.

Før jeg for år tilbage blev syg af stress og brugte mindfulness, meditation og yoga til at komme ovenpå igen, var meditation og nærværstræning noget, jeg gjorde på linje med at løbetræne, købe ind, hente børn o.a.

Først efter min sygeperiode fandt jeg ud af, at nærvær skulle føles helt ned i maven, og vejen til at gøre det var at sætte fokus på alt det, der gør mig glad i livet, og så få det til at vokse.

Så nogle gange er vejen til at kunne udøve nærværet og det mindfulde først at finde mere livsglæde.

Hvornår har du sidst følt dig rigtig glad – helt ned i maven?

Lav i løbet af den kommende uge en liste over alle de ting, du foretager dig, og del listen op på følgende måde:

På den ene side skriver du alt det ned, som giver dig glæde, og på den anden side skriver du alt det ned der fratager eller forhindrer dig i glæde i løbet af uge.

På den måde får du en idé om, hvordan du får skruet mere op for glæden i dit liv, så du derigennem bedre kan mærke dig selv og føle nærvær og stilhed som en nydelse.

Der er ingen tvivl om, at mine kursister brugte glæden, grinet og humoren til at løsne op på sig selv, så det blev langt lettere at indtage de store portioner af selvudvikling og mærken indad, som de blev udsat for.

Hvis du har fået mod på at prøve, så er der en ny tur i uge 14 2012: 2 dage i Rom og 6 dages retræte med glæde, nærvær, nydelse og stilhed i de Toscanske bjerge.

Vil du gerne lære mere om mindfulness? Så klik her og bliv inspireret.

Har du erfaringer med ovenstående, du har lyst til at dele? Eller et spørgsmål til Flora? Skriv i så fald gerne din kommentar eller dit spørgsmål i kommentarfeltet nedenfor…

OBS: Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om en billet til Vanebryderdagen den 3. maj. Vi sætter i alt 3 billetter á 2.395 kr. på højkant! Klik her og se hvordan du deltager!

Om Flora Skouboe Eriksen

Proceskonsulent, coach og mindfulness instruktør og har i over 15 år arbejdet med udvikling af mennesker og organisationer - se mere her. Derudover er hun mor i en sammenbragt familie med 2 teenagedøtre og et fælles barn på 6 år.

Skriv en kommentar...

*