Tilfredsstil din krop – gennem din kost

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Har du overvejet, hvilken mad, der tilfredsstiller netop din krop? Om hvordan du bliver bedre til at lytte til din krops signaler, så du ikke tager det ekstra stykke chokolade? Og hvad er de slanke menneskers hemmelighed? Få svaret her.

Tilfredsstillelse begynder i kroppen

”Vi oplever velvære, når hjernen tager imod og tolker de rette signaler fra hjertet, huden og musklerne,” har en klog person engang sagt. Eller sagt på en anden måde: Kroppen bliver tilfredsstillet, når den modtager indtryk fra mentale, seksuelle, psykiske og fysiske stimuleringer.  Kender du f.eks. det sug i maven, det kan give, når en veltrimmet mand med bar overkrop, løber forbi og efterlader en duft af parfume og sved? Eller fornemmelsen af forår, smagen af lækker chokolade og følelsen af boblende forelskelse. Alt det er jo egentlig bare hormoner, der leger tagfat i hjernen. Det gælder både for maden vi spiser, for det vi ser på, for de kærtegn vi får, for sex, for sollys, for musik og for meget mere, at det forvandles til signaler med hormonel indvirkning på kroppen.

Så hvordan bliver vi bedre til at styre vores sanseindtryk og den hormonelle påvirkning i forhold til mad? Jo, vi skal lære at lytte til vores krop. Til årets julefrokost ved både samvittigheden og maven, når vi har fået rigeligt med mad, men alligevel kan det være svært at stoppe. Eller overvej, at mange mænd måske er vant til at skulle have tre skiver rugbrød til frokost – men måske har de faktisk nogle dage brug for to og andre for fire. Men spiser altid tre. Hvorfor? Nøglen ligger som sagt i at mærke efter. Og det er svært. Det siges jo, at det specielt er kvinder, som er gode til at multitaske og have mange bolde i luften, og dette er en god egenskab. Men når det kommer til kunsten at spise passende, handler det om at fokusere på sit måltid og være til stede i nuet – og ikke have fokus på andre opgaver. Det kan være svært for mange, at de ikke længere skal læse, sms’e eller sludre på livet løs, mens de spiser. Men tilfredsstillelse er at være nærværende lige nu og her og ikke være andre steder end der, hvor du er. Og hvis du giver maden fokus – og nyder den – så vil din krop fortælle dig, hvornår den har fået nok, hvis du lærer at lytte.

Lyt til kroppen og mærk dens signaler

Fysiologisk sult styres af den biologiske drift for overlevelse. Det vil sige en nødvendighed for at kroppen kan fungere. Vi spiser for at overleve. Men så er der også appetit – og det er den, der snyder os til at spise for meget. Appetit er en psykologisk lyst, der reguleres af vaner, duft og synet af mad. Appetit er f.eks. grunden til, at du holder af de smagsvarianter, du blev forkælet med som barn. Det har ikke noget at gøre med den sultfornemmelse, der signalerer behovet for næringsstoffer, men er en lyst, der er tillært.

Det er en balance mellem tilfredsstillelse af sult og appetit, der giver mæthedsfølelsen. Og den skal stimuleres af sanserne. Ved at være bevidst om sanserne forvandles måltidet til nydelse, der kan tilfredsstille appetitten; og ikke kun et sultbehov, som skal tilfredsstilles og som kan være svært at styre, når man ikke mærker efter. Tænk bare på, hvor meget forskel der kan være på bakker med jordbær.  De kan købes i et supermarked og oveni købet være på tilbud: Spanske jordbær til halv pris i Netto.  Pakken bliver lagt ned i kurven sammen med resten af varerne og betalt.  Du kan nu glæde dig til at få jordbær med fløde til dessert. Og du vil sikkert nyde dem. Men forestil dig nu, at du med hele familien var taget ud til en jordbærmark og selv havde plukket jeres jordbær. Synet af røde bær i lange rækker, duften og smagen af bærrene og glæden ved selv at have plukket dem. Resultatet er det samme, men tilfredsstillelsen er en anden. Jeg ved godt, at man ikke altid kan tage ud i markerne og plukke jordbær – og så må man nøjes med Nettos. Men pointen er, at de vil have sværere ved at opfylde dine smagsløgs ønsker om jordbær. Og så må de overhældes med mere fløde og spises i større mængder for at lukke munden på din appetit.

Erfaring = læring

Om vi vil det eller ej, så har det stor betydning for vores ernæringsindtag, hvilken kost vi er blevet opdraget med. Der ligger en masse nostalgi og minder gemt i maden, da måltider har utrolig meget betydning. Mange af os har lært, at kærlighed og hygge kommer bedst til udtryk i form af samvær om mad. Vi kan bruge de erfaringer, vi har med i bagagen og lære af dem – hvis vi mærker efter, hvorfor vi har lyst til et eller andet. Og så tage de positive vaner og give dem videre til børnene sammen med andre essentielle værdier.

Mine egne erfaringer er, at jeg trives bedst med at spise kød, grønt, frugt, bær og nødder. Så føler jeg mig let og veltilpas. Men virkeligheden er, at jeg elsker ostemadder og kaffe med sukker og fløde. Og at selvom jeg sagtens kan tilfredsstille min fysiske sult uden ost, så kræver min appetit ost, hvis jeg skal have psykisk velvære. Nøglen til et sundere liv er at have plads til både sult og appetit. Og sørge for, at tilfredsstillelse af appetitten er noget der sker, når jeg har brug for forkælelse – med en ostemad og en kop kaffe fyldt med fløde og sukker.

Jeg er uddannet sygeplejerske og har i mange år arbejdet med kritisk syge patienter og har stor indsigt inden for for sygdomskomplekset og den behandling, sundhedsvæsenet tilbyder. Sideløbende har jeg dygtiggjordt mig i sundhed og ernæring med speciale i intolerencer, allergi og overvægt.

Jeg tror på komplementær behandling og har altid interesseret mig for de bagvedliggende symptomer. Jeg udforsker de fysiske, følelsesmæssige, mentale og energimæssige blokeringer og arbejder ud fra det hele menneske.

Til daglig er jeg selvstændig sundhedskonsulent og igang med at skrive en madbog til babyer; desuden holder jeg foredrag om næringsrig mad til babyer.

Privat er jeg gift med Mathias, og sammen har vi Sylvester på 1½ år.

Jeg håber, at du vil følge mine indlæg, hvor jeg de følgende uger vil tage på en sundhedsrejse og uddele konkrete forslag til inspiration til sundere næring.

Kærlig hilsen Mette Junge Grüttner

Har du en kommentar til ovenstående, en oplevelse, du gerne vil dele, eller et spørgsmål til Mette? I så fald hører vi gerne fra dig! Skriv gerne en kommentar i kommentarfeltet nedenfor…

Skriv en kommentar...

*