Dameblade; hygge eller gys?

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Jeg kender en del kvinder, der forbinder hygge og afslapning med et godt dameblad og en kop the i sofaen om aftenen, når børnene sover, og der endelig er tid til selvforkælelse. Prøvede det selv forleden dag. Benene op i sofaen; så skulle der hygges!

Da jeg var kommet et stykke gennem bladet med dets dragende smukke kvinder, alverdens parabenefri kosmetik og økolgiske spelt mad, slog det mig pludseligt, at bladet var én lang opskrift på det perfekte liv. En opskrift som jeg vil vove at påstå, at ingen kvinder vil kunne få til at passe ind i en almindelig hverdag om så de havde 30 timer i døgnet.

Jeg vil her prøve at lave liste over ting ”du skal” for at leve det perfekte liv, der tilsyneladende vil gøre dig helt ustyrlig lykkelig!

Her er den korte version af, hvad ”du skal” pr. døgn i vilkårlig rækkefølge:

Meditere 15 min.; udelukkende spise økologisk mad (selvfølgelig fedt- og stivelses-fattigt), der alt sammen er tilberedt fra bunden med råvarer, der købes dagligt i små listige specialforretninger (husk mindst 6 stykker grønt/frugt); drikke 4 liter (kilde)vand; køre børnene i skole/vuggestue/børnehave på Christaniacyklen, hvorefter du hopper over i din Bobbel, Mini eller Fiat 500 og kører videre til arbejde; motionere mindst 30 min.; smøre kreative madpakker til børnene (alle 4!); sove 8 timer; rense din hud efter diverse foreskrifter to gange; drikke skinny-latte med en god veninde på trendy café i city (dog kun 1 gang ugentligt); have dampende hed og passionsfyldt sex med din mand i skinnende hvidt sengetøj med blafrende hvide gardiner og uden rødblussende kinder og udtværet mascara; bo i et hjem, der ligner en side i Bo Bedre; performe 110 pct.på jobbet i 8 timer; lave opstrammende øvelser; gå i seneste nye mode; sørge for at dine velopdragne børn kommer til diverse fritidsinteresser; læse dagens avis; opdatere netværket på Facebook/LinkedIn/Twitter; luge ukrudt i haven iført boheme outfit og Hunter-gummistøvler; drikke udrensende the; læse horisontudvidende litteratur; planlægge brunchaftale med gode venner(1 gang om ugen)……etc. etc.

Og alt sammen skal udføres med et stort smil på læben og værende 100 pct. tilstede i nuet! ; )

Værsgo´ at gå i gang, piger!

Hmm, hvor var det lige hyggen ved bladlæsningen blev af? Hvad er det egentligt, du som kvinde udsætter dig selv for, når du lægger dig tilrette i sofaen med intentionen om at skulle hygge dig og så lader dig udsætte for et korstog af anvisninger på, hvordan du ”burde” leve dit liv og et hav af uopnåligt perfektionistiske opsange? Alt sammen pakket ind i letfordøjelige smårubrikker og farvestrålende fotos fra en verden, hvor det menneskelige individ er skiftet ud med Barbie og Ken, der tandpastasmilende følger opskriften på det perfekte liv, i den perfekte krop.

Hvad perfekt er der i, hvis vi alle sammen refleksionsløst tilstræber det samme uopnålige glansbillede af en drøm? For mig at se, er bladene, der sælges til kvinder under dække af at være selvforkælelse, egentligt kun med til at få kvinder til at stresse over, at de sammenlignet med Barbie er langt fra perfekte. Bladene kan i værste fald være med til at sætte skår i selvværdet, hvis du som kvinde dømmer dig selv ud fra bladenes billede af, hvordan dit liv burde være.

Lad os alle tilstræbe at være helt perfekt uperfekte på vores helt egen unikke måde og ud fra vores helt egne værdisæt for, hvad der giver mening for os hver især.

Helt ærligt; Barbie har da ikke meget at byde på!

Hvad mener du? Synes du også, der er meget, “du skal” ifølge omverdenen? Og hvordan håndterer du det i praksis? Skriv meget gerne en kommentar herunder… 

Besøg Emilies egen hjemmeside her.

Om Emilie Krogh

Emilie har en skilsmisse og et markant karriereskift fra offentligt ansat sygeplejerske til selvstændig Life Coach bag sig. Mor til en søn på 7 fra sit første ægteskab; bonusmor til to på 7 og 10 og har sammen med sin mand en søn på 3.

Kommentarer

  1. Maria skriver:

    HØRT!
    Og hurra – hvor har jeg ofte tænkt det samme. Og hvis bladene endelig behandler noget politisk eller noget om verdenssituations – sådan generelt, så fylder det en spalte – eller er pakket ind i en eller anden stjerne, som nu gør noget for jordens fattige barn!
    Jeg hader dameblade – fordi de får mig til at føle mig elendig! Jeg læser Euroman hvis jeg skal slappe af! Eller PLOT (et norsk journalistisk magasin) eller weekendavisen. Så bliver jeg i det mindste klogere, mens jeg slapper af!
    Intet kan gøre mig så hidsig som disse såkaldte “dameblade.”

  2. Susanne Amundsen skriver:

    Det dukker med jevne mellomrom opp “kritikk” av dameblader for å være overfladiske, fordummende og ikke opptatt av den virkelige verden. Likevel ser mange av damebladene økt eller vedvarende opplagstall, og ja, mange kvinner oppgir at de føler det som god avslapning og hygge å lese dem. Det er ikke forsket mye, men noe på kvinners lesing av ukeblader – mange av studiene gjort med et i utganspunktet negativ syn på både bladene og kvinnene som leser dem. Det er som om det både i forskningen og i den generelle debatten antas at de kvinnelige leserne utelukkende leser slike glossy, trivielle blader. Dette stemmer ikke! Studier med et mer positivt syn på leserne viser at glossy kvinneblader har SITT bruk, mens de til annet bruk leser politiske magasiner, aviser, etc. Studier av kvinneblader og deres historie viser også hvordan de tidligste kvinnebladene faktisk var, og har vært, de eneste mediene som tar opp problemstillinger fra kvinners sfære og dagligliv. Trivielt, javisst, men for mange kvinner de siste hundre årene har spalter om relasjoner i familien, ekteskapet, om økonomi, juss, til og med om mote eller utseende hatt mye å si. Hvem har egentlig bestemt at slike nære relasjoner og hjemlige problemstillinger er trivielle og ikke fortjener en plass i de øvrige mediene?
    Studiene viser også at det er sjelden spalter som “bli slank på tre dager”, “strikk en lekker høstfrakk” eller “slik blir høstmoten” faktisk blir direkte tolket og “brukt” av leseren. Man prøver ikke nødvendigvis slankekuren, men det gir en positiv selvfølelse å føle at man vet hvordan man kunne gått ned noen kilo om man ville, eller atvman vet hva som er in denne høsten. I en hverdag der svært mange kvinner (og menn) unektelig føler press for å lykkes på de fleste områder, i det offentlige så vel som det private, er en slik god følelse unektelig et gode som kan bidra til å lette litt på “presset” i hverdagen.

    Jeg har selvsagt full respekt for at enkelte ikke finner slike “trivielle” problemstillinger interessante, men jeg synes det er smålig å se ned på de som gjør det. Og jeg mener også kritikken også bør tettes mot hvem det evt er som har definisjonsmakt til å bestemme hva som er “viktig” og “uviktig” i vårt samfunn.

  3. Personligt tror jeg, at jeg har fået damebladsforstoppelse efter i årevis at have købt især Alt for Damerne næsten hver uge. Jeg var nærmest afhængig af det ugentlige glitter-fix.
    Forstoppelsen satte ind omkring en periode, hvor jeg blev ramt af stress og var sygemeldt nogle uger. Pludselig syntes jeg ikke længere alle de ”nyttige” tip til det perfekte liv var hyggelig aftenlæsning. Jeg havde simpelthen fået nok.
    Jeg har haft det ganske glimrende de sidste to år, men min lyst til at ”hygge” mig med et dameblad er ikke vendt tilbage. Jeg har ikke tænkt nærmere over, hvor ulysten til damebladslæsning kom fra, men det er vel i grunden ikke så mærkeligt, når man tænker på den ugeplan, du lister op i artiklen…

  4. Maria skriver:

    Jeg opfatter både indlægget fra Emilie og bestemt kommentaren fra mig selv – så går vores kritik på “bladene” – altså dem der udgiver dem, dem der skriver dem og dem der sælger annoncerne til dem.

  5. Skønne medsøstre

    Enig med Emilie. Vi kvinder har det med at glemme at DAMEBLADE af alle SLAGS jo simpelthen er sat i verden af mennesker, der ønsker at sælge produkter og markedsføre dem med smarte artikler. Det er NU vi skal gennemskue dette spil. Dameblade kan aldrig virkelig bruges til hygge – de vil sælge varer for alle mulige slags producente, så alt indhold stresser jo som reklamestøj. Budskabet er hele vejen igennem bladet: KØB KØB KØ,B så får du det bedre af et af de produkter du ikke anede du virkelig stod og manglede, før du åbnede bladet. Faktisk svarer det vel til at sætte sig ned foran TV2 reklamerne og så virkelig “hygge sig” med dem – og det er der vel ingen af os der gør i vores sparsomme fritid eller???

    Jeg synes dameblade som salgsværkstøj er HELT OK. Det er mere vores brug af dem til hygge der er uhensigtsmæssig….
    Når jeg virkelig skal hygge mig med et blad så køber jeg RUM, fordi der er fed arkitektur og indretning til inspiration eller også læser jeg haveblade eller gætter søndagskrydsen i Politiken.;o)

  6. Jeg vil læse Børsen!

  7. karin jørgensen skriver:

    hej Emilie !

    godt skrevet

  8. Hej til alle,

    fint indlæg – og når man skal være helt perfekt, har jeg valgt bevidst at perfektionere min særdeles u-perfekte livsstil.
    Først og fremmest ved at vurdere den tid, jeg bruger på et døgn. Er det noget, som giver mig glæde og kan jeg formidle glæde og trivsel til andre samtidigt? Hvis ja fortsætter jeg gøremålet, hvis nej, så prioriterer jeg anderledes. For eksempel har jeg for mange år siden valgt ikke at købe damebladene med de gode tanker for alle men samtidigt med ualmindelig meget tyngende forslag til perfektionisme, som jeg ikke kan leve op til. Herudover reducerer jeg andre irrelevante tidsslugere, som ikke er vigtige – og endelig har jeg stor fokus på at opprioritere de ting, som gør mig glad. Familie, venner og have samt mit job som selvstændig. venlig hilsen
    Signe Stige Hansen

Trackbacks

  1. […] indlægget her: http://karrieremor.dk/2011/08/dameblade-hygge-eller-gys/ Del med andre:EmailFacebookLinkedInPrintLike this:LikeBe the first to like this post. Dette […]

Skriv en kommentar...

*