Mindful living: Nyd livet – det er her lige nu

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Jeg hørte forleden denne vittighed: konen siger til manden, elsker du mig stadig? Og manden svarer: hør nu her, da vi blev gift for 25 år siden fortalte jeg, at jeg elskede dig – og hvis det ændrer sig skal jeg nok sige det.

Lidt fjollet, men det siger alligevel en del om hvordan vi nogen gange kommer til at leve vores liv, nemlig som en selvfølgelighed uden særligt fokus og uden speciel glæde over det, vi har opnået, det som er i vores liv lige nu. Vi tager ting og mennesker som selvfølgeligheder og lever, som om det ikke var et faktum, at vi alle skal dø på et tidspunkt.

Vi hænger os fast i små detaljer og gamle lig i lasten. Men i dette nu, lige præcist i dette nu mens du læser dette, findes ingen problemer for nogen af os. Men vi nægter hårdnakket at det kan være sandheden, at det kan være så enkelt; vi holder fast i at det skal være vanskeligt og synes de, der altid er glade og lykkelige, virker uansvarlige og ligeglade. Og vore hjerner understøtter denne proces. Vores hjerner er de sidste mange århundrede blevet udviklet til at holde fokus på fare, der kunne true med at udslette os.

Dette er sundt nok og giver rigtig god mening langt hen ad vejen, men i hverdagslivet og som en allested nærværende sandhed skaber det mere bøvl end godt. Vi ved i dag fra forskning, at vi kan arbejde rigtig meget med at skabe et mentalt overskud og ændre fokus ved at træne vores hjerne. Vi kunne kalde det mental fitness. Og mental fitness kræver præcist lige så meget træning, som fysisk træning. Positiv psykologien, mindfulness og kognitiv terapi rummer en del af disse værktøjer der kan skabe positiv forandringer ikke bare mentalt, men rent fysisk også kan ses som ændringer i din hjerne

I rigtig mange år var jeg et meget bekymret og angst menneske, der følte mig som et offer for livet og stædigt holdt fast i lidelsen i overbevisningen om, at alle de sår jeg havde fået gennem min opvækst aldrig ville slippe og altid ville tynge mig ned i mørket. Når jeg mødte andre mennesker, så var det den historie jeg mødte verden med. Og ja, i min opvækst har jeg både oplevet store svigt, overgreb og følelsesmæssig kulde. Jeg havde på ingen måde en optimal opvækst, og det bekræftede jeg over for mig selv igen og igen. Ikke desto mindre glemte jeg i dyrkelsen af smerten at se alt det skønne, jeg faktisk gennem min ungdom fik skabt mig. Blandt andet fik jeg en masse dejlige venner, jeg fik mit drømmebarn og glemt helt at nyde hende hudløst og fuldt ud, fordi mine tanker og min sjæl hele tiden var optaget af smerte og at anklage andre for deres andel i min smerte.

Men en dag mødte jeg denne fantastiske lærermester, som lærte mig at skifte fokus. Som lærte mig at, ja smerte er del af livet for langt de fleste af os, men kunsten er ikke at fjerne den, men at lære at håndterer den, så den bliver til at leve med. At lære at skabe glæde og overskud for mig selv. Det var ikke en nem proces – på ingen måde! Men for hver dag begyndte jeg at kunne slippe mit gamle billede af verden og skifte mine overbevisninger ud med noget bedre og mere livsunderstøttende. Vejen var meditation, meditation, meditation og mental træning – hver dag!!

Vasudeva, som min lærermester hedder, lærte mig, at jeg selv rummer alle de værktøjer, jeg har brug for inden i mig. At jeg ikke behøvede at bruge alle mine sparepenge til at spørge andre til råds. At der findes så meget glæde i nuet lige her og nu, hvis jeg bare lærer at se ordentlig efter. Jeg lærte at give slip på billedet af, hvem jeg var, og at den jeg er ikke er bestandigt, men at det hele tiden skifter gennem samspillet med mine omgivelser og de processer, jeg indgår som en del af.

Men igen det var ikke let, det var et stort valg. Mange – også i min familie – syntes, det var noget meget mærkeligt noget; de oplevede, at jeg forandrede mig og blev utrygge og mistænkelige over, om jeg nu var kommet i en sekt. De forstod ikke det sprog, jeg fik, og de forstod slet ikke alle de mærkelig øvelser, jeg begyndte at dyrke hver dag. For hver eneste dag var det meditation, yoga og lærersætninger, der skulle udforskes. Der var mange retreats, jeg tog på og der var mange mennesker, jeg sagde farvel til, fordi jeg følte, de holdt mig fast et gammelt billede af hvem jeg var. Ikke at jeg ikke længere holdt af dem, men jeg kunne ikke finde ind i den indre ro af balance ved hele tiden at blive konfronteret med gamle spejlbilleder af en, jeg var engang.

I dag er mit liv helt anderledes. Jeg har alt, hvad jeg nogensinde har drømt om i mit liv, og jeg nyder det! Jeg husker hver eneste dag at sætte pris på alt det, jeg har. Jeg fortæller hver dag min mand og mine børn, at jeg elsker dem. Jeg husker ofte altid at fortælle mine veninder, hvor meget de betyder for mig, og de giver mig præcist det samme tilbage. Og ja, jeg har taget et hav af uddannelser indenfor mit fag psykologien i mange retninger, og jeg læser et utal af bøger, så jeg altid er opdateret med sidste nye viden. Men alt dette er kun for at have tilstrækkelig med viden til at skabe overbevisninger hos dem, jeg underviser ude i virksomheder og på kurser. Den aller vigtiste viden, er den jeg har fundet inde i mig, der hvor jeg ved, at jeg har alt hvad jeg har brug for, for at skabe lykke for mig selv.

Så husk at værdsætte det, du har i dit liv lige nu – hver eneste dag. Og husk at smerte er en naturlig del af det at leve; en del som vi må acceptere og elske præcist som alle andre dele af os selv.

Start hver dag med at sætte fokus på dagen og send en tak for at du stadig er i live. Send gode tanker ind i dagen, der begynder.

Visualiser dine mål, hvor du gerne vil hen, hvem du gerne vil være. Og giv så slip på det. Skriv det ned og gem det væk. Lav et visionboard og brug så ikke mere tid på det. Jo mere du holder fast i bestemte mål, jo større risiko er der for, at du havner i frustration og skuffelse, når eller hvis det ikke lykkes.

Del dagen op i små sekvenser og send gode intentioner ind i hver sekvens og vær mild ved dig selv, når noget ikke lige lykkes.

Brug tid i stilhed hver dag. Bare korte øjeblikke.

Mediter hver dag. Brug meditationen til at lære dit indre at kende, til at genkende dine egen indre mønstre, så du bliver ET med dit indre og ikke kommer til at opleve dit indre som en fjende. Hvis du har brug for en guidet meditation, kan du fx bruge denne.

Slut din dag ved at reflekter over + og minusser. Og vær taknemmelig for det der lykkedes og gik godt, for det gode du har i dit liv lige i dette øjeblik.

Sig hver dag højt til dem, du elsker, at du elsker dem, eller gør en kærlig handling for dem. Uden at forvente noget igen, bare fordi du kan og vil.

Vil du gerne lære mere om mindfulness? Så klik her og bliv inspireret.

Har du erfaringer med ovenstående, du har lyst til at dele? Eller et spørgsmål til Flora? Skriv meget gerne en kommentar eller spørgsmål i kommentarfeltet nedenfor…

Besøg Floras egen hjemmeside her.

Om Flora Skouboe Eriksen

Proceskonsulent, coach og mindfulness instruktør og har i over 15 år arbejdet med udvikling af mennesker og organisationer - se mere her. Derudover er hun mor i en sammenbragt familie med 2 teenagedøtre og et fælles barn på 6 år.

Skriv en kommentar...

*