Lever du op til forventningen?

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Mellemledere leder for lidt, fordi de ikke ved, hvad der forventes af dem.

Der har altid været talt om forskellen mellem ledelse og management. Og senest læste jeg  Marianne Dahl Steensens virkelig gode artikel ‘Be a leader – not just a manager’ her på KarriereMor og blev inspireret til at komme med mit bud på, hvorfor snakken tilsyneladende aldrig forstummer.

Mellemlederen praktiserer management

Den typiske mellemleder i en typisk virksomhed, begraver sig selv i managementopgaver og glemmer at lede sine medarbejdere. Det er ikke et nyt fænomen, at mellemledere drifter for meget og der er mange grunde til det. Men et bud på hvorfor de ikke laver ledelse, men udelukkende management, er, at de ikke er klar over, hvad der forventes af dem.

Mange mellemledere kommer fra en driftsrolle og ved hvordan de drifter sig til resultater. Ved ansættelsen til mellemlederrollen, har de fået nogle helt klart definerede mål for de resultater, de skulle skabe, og de fleste mellemledere kan nærmest i søvne fortælle, hvad de skal opnå og hvad de bliver målt på. Om det så er omsætningsstigning, lagerreduktion, leveringssikkerhed eller noget helt fjerde, så er det klart defineret.

En leder, der praktiserer management,
har fokus på forretningsindsigt, økonomi og strategi,

hvor en leder, der praktiserer leadership (eller ledelse),
har fokus på menneskene og processerne. 

Men hvad med ledelse? 

Langt værre er det, når snakken falder på målene for ledelsesopgaverne.

Jeg har endnu til gode, at møde en mellemleder med klart definerede mål for ledelse. Og jeg medgiver, at de er lidt sværere at definere, men dog ikke umulige.

Men det kræver noget ekstra af både mellemlederen og toplederen. De må sætte sig ned og definerer nogle klare mål for ledelse. Det kan evt. være mellemlederens rolle som leder. Hvordan skal mellemlederen agere som leder? Hvordan skal mellemlederen udvikle sit team og i hvilken retning? Hvordan skal mellemlederen udvikle sine medarbejdere individuelt og til hvad?

Og så er det vigtigt med en fælles aftale om hvornår de er i mål, så nye mål kan sættes. For det er, lige som med mål inden for management, en proces der fortsætter i det uendelige.

Ledelse som disciplin

Heldigvis er der flere og flere, der begynder at sætte ledelse på dagsordenen som disciplin, og det er nødvendigt. Særligt i krisetider, hvor mange medarbejdere føler sig pressede og ikke nødvendigvis nærer den store loyalitet over for det firma, de er ansatte i.

Men når medarbejderne bliver set og udviklet som de individer, de er, bliver de mere engagerede, mere motiverede og hele effektiviteten stiger.

For mellemlederen personligt er der også store gevinster at hente. Ved at fokusere på ledelse, kommer mellemlederen i tættere kontakt med sine medarbejdere og får derigennem værdifuld information, som kan bruges til at skabe en afdeling, hvor medarbejderne trives og konflikterne minimeres.

Og at være ansvarlig for en velsmurt afdeling giver overskud og frihed til at koncentrere sig om endnu bedre resultater.

Og så er der lige den lille, men ret væsentlige detalje, at det føles rigtig godt i maven at praktisere ledelse. For de fleste mellemledere ved jo godt at det er det, der er deres vigtigste funktion.

En holdningsændring

Men der skal en holdningsændring til. Virksomhederne må tage ledelse (og ikke bare management) alvorligt og mellemlederne må turde kræve, at der bliver taget stilling til deres rolle som leder.

For hvert mål mellemlederen har indenfor management, må der tilsvarende være et mål indenfor ledelse. Hvis det er for ambitiøst et mål, så er det gode alternativ at der for hvert managementmål må være en handlingsplan, der indeholder specifikke guidelines for, hvordan målet skal opfyldelse via ledelsesmæssige handlinger.

Se bogen: Den nye mellemleder her

Tager du lederskab, eller er du udelukkende manager? Tænker du tit på forskellen? Har du nogle tilføjelser, kommentarer e.l. til ovenstående? Skriv meget genre en kommentar i kommentarfeltet nedenfor… 

Om Annette Klausen Bengtsson

Annette er mor til tre og indehaver af firmaet Mindfocus, hvor hun, gennem workshops, mentorforløb og coaching, hjælper mellemledere med at få det mod og de værktøjer, der skal til for at skabe værdifulde resultater.

Skriv en kommentar...

*