Tag vare på dine konflikter

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Mon ikke de fleste af os kender til, i større eller mindre målestok, at have relationer, som er konfliktfyldte. Nu har forskere fra University of Washington fundet fire klare indikatorer på, hvornår konflikterer er ødelæggende. Det er nemlig ikke selve konflikten, som er en trussel – det er måden vi behandler konflikten på.

Når en konflikt behandles ukonstruktivt, så underminerer det et forhold i en sådan grad, at forskerne kan forudsige med 93 % nøjagtighed, hvilke forhold der holder – og hvilke der ikke gør.

Vi kender dem alle sammen. I mere eller mindre skjulte udgaver. Nogle er meget voldsomme, andre tilsyneladende bittesmå og uskyldige, men hver af dem er gift for en hvilken som helst relation:

Når du reagerer med kritik, bebrejdelser og angreb, går efter manden i stedet for bolden, så er du godt i gang med at ødelægge relationen. Den konstruktive måde at tackle konflikten på er, at du holder dig til selve handlingen og fortæller, hvad du ønsker.

Reagerer du med foragt, sarkasme, kynisme, fjendtlig humor eller betvivler hvert et ord, den anden siger, er det lige så ødelæggende. Den konstruktive måde at tackle det på er, at du forsøger at finde ligheder eller fælles interesser – uanset hvor små de måtte forekomme.

Selvforsvar, benægtelse, undskyldninger forstærker spændingerne mellem dig og den anden, og det bliver så godt som umuligt at fokusere på det, der er på spil. Den konstruktive måde er, at du er villig til at lytte opmærksomt til den andens beklagelser, selvom du ser tingene anderledes. Målet er at forstå den andens perspektiv, så det bliver muligt at arbejde sammen om at nå frem til en løsning.

Når du forstener, lukker af for dialog eller ignorerer den anden, kan du være sikker på, at du skader dit forhold. Måden at være konstruktivt i konflikten på er, at du fortæller, hvordan du har det, eller at du beder om en time-out og aftaler, hvornår I skal fortsætte diskussionen.

Disse følelsesmæssige reaktioner kan være på spil, uden at du egentlig har opdaget, at de er dukket op. Så det bedste du kan gøre er, at træne din opmærksomhed – læg mærke til, hvordan du reagerer i konflikter og øv dig i at handle bevidst opmærksomt.

På den måde tager du bedre vare på din egen andel i at være konstruktivt til stede i konflikter.

Hvordan håndterer du konflikter? Er der forskel på den måde, du håndterer konflikter på arbejdspladsen i forhold til hjemme? Skriv meget gerne en kommentar i kommentarfeltet nedenfor…

Besøg Lenes egen hjemmeside her.

Interesserer artiklens emne dig? Så vil du sikkert synes om Lars Mogensens bog: Konflikter – sådan tackler du dem! som udkom i den 24. marts 2011 på Politikens Forlag. Klik her for mere information.

 

Om Lene Damtoft

Har siden 2001 ejet og drevet konsulentbureauet Damtoft.com, som beskæftiger sig med ledelses- og organisationsudvikling, procesledelse og CSR-udvikling. Desuden mor til tre på hhv. 3, 12 og 18.

Skriv en kommentar...

*