Anmeldelse: ”Vær åben – energi og glæde i parforholdet” af Joan Ørting

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Da min datter så omslaget af bogen, var hendes kommentar: ”Det ligner en fest!”. Og bogen er en fest! Joan Ørting er skarp, skrap og underholdende.

Forsiden er smuk, og bogen er i lækre farver og med fede tegninger af Carsten Islington (Joans mand). Tegningerne illustrerer både den feminine lille kvinde, der bliver taget af en stor mand med en kæmpe pik og horn i panden, den lakklædte domina med et godt tarv om pyjamas-mandens pik og nosser, samt hvordan mænd kan holde på deres pik, hvis de skal hindre for tidlig sædafgang. Ud over illustrationerne, så har Carsten små maskuline kommentarer gennem hele bogen, hvilket giver en skøn kontrast til bogens blomstertegninger og pinke omslag.

MEN det er nu engang Joan Ørting, der har skrevet bogen, og den er fantastisk. Den er nem at læse, og der er konkrete eksempler, både fra hende selv, men også fra hendes venner og elever. I forhold til andre bøger er den meget personlig, fordi Joan netop deler ud af disse oplevelser.

Joan giver mange konkrete råd, som de fleste vil kunne bruge lige her og nu. Hun fortæller fx meget om tantra i bogen, hvilket kan være afskrækkende for nogle, men jeg er sikker på, når folk har læst disse sider om tantra, så vil de få en forståelse for, at tantra ikke bare er noget med ”at ligge i dagevis og kede sig uden at må få udløsning”. Joan skriver ganske simpelt, spændende og konkret, så vi nemt selv kan prøve tantraen med vores partner og få ny energigivende sex.

Klik her for at købe Vær åben – energi og glæde i parforholdet online

Det, der (også) er dejligt i denne bog, er, at Joan bruger mange metafoer, det gør det nemt at forstå og nemt at huske. Derudover er der mange ”dagligdagsting”, som de fleste nok kan nikke genkendende til. Der er fx situationen, hvor kvinden ikke vil smide blusen, når hun har sex med sin mand. Der er mange mænd, som faktisk ikke tør sige til deres kone, at det skal hun. Joan skriver, at det skal mændene, fordi det vil være til alles bedste. Så kan manden vise, han elsker brysterne, som hun hader, og jo mere han aer, kysser og masserer brysterne, jo mere vil hun også selv elske dem –udover at det formentligt vil tænde hende. Den slags gode råd er der mange af i bogen.

Det er en bog, man kan læse fra start til slut, men det er også en bog, som man resten af livet kan bruge som opslagsværk, når sexkrisen kradser, eller når man bare trænger til et tip eller to.

Bogen udkommer i dag den 9. november 2011 fra forlaget Lindhardt og Ringhof.

Klik her for at købe Vær åben – energi og glæde i parforholdet online

Om Line Bassøe

Mor til to, parterapeut og sexolog med klinik i Hillerød og på Østerbro. Line er desuden mentor for Sexologudddannelsen og supervisor for den Kognitive parterapeutuddannelse. Læs mere på linebassoe.dk.