Mor, må jeg komme med dig ud at træne igen?

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Du vil gerne træne noget mere, men du har små børn og en mand, der ikke altid er hjemme, når trænings- muligheden byder sig. Eller du har været meget væk fra de små arvinger og synes ikke, du kan være bekendt at smide ”mor skal liiiige ned og træne og SÅ kan vi være sammen”- kortet. Lyder det bekendt? 

For nylig havde jeg en kvinde på et af mine sundhedsforløb, som glædede sig til hendes søn skiftede fra 3-hjulet cykel til 2-hjulet, for som hun sagde: ”så går det lidt hurtigere, når jeg skal have ham med på min løbetur”. Vi fik en snak om det der med at tage børnene med ind i motionsambitionerne, og her kommer et par ideer, fif og tanker omkring dette:

Som udgangspunkt anbefaler jeg ALDRIG at børn blandes ind i ambitiøse motionsplaner. Jeg husker selv engang jeg tog min søn med ud på et planlagt løbepas. Han cyklede ved siden af og foreslog os at tage ned og kigge på både, cykle over og se om der var nogen, der spillede fodbold, for ikke at tale om alle de uforudsigelige oplevelser turen bød på, og som ALLE krævede, at vi stoppede! Det var jo ikke min plan, og jeg mærkede irritationen over ikke at kunne følge min træningspas til punkt og prikke. Men jeg mærkede også den dårlig samvittighed over ikke bare at nyde den hyggelige tur med min søn. Dårlig kombi!

Når det er sagt, så er enhver aktivitet, der kræver fysisk udfoldelse med sit barn en fordel, du skal bare opfatte det som pausetræning, ekstratræning eller restitutionstræning, hvis du er inkarneret sportsudøver. Og til dig, der måske sidder og tænker, at den slags træning da ikke batter, så vil jeg opfordre til at købe en skridttæller og tage den på, når du tumler rundt med dit barn. Det batter meget mere, end du tror. Og så er det kvalitetstid for begge parter.

Her er et par ideer til aktiviteter, I kan gøre sammen:

  • Gå ud i haven og spil fodbold, hochey eller leg tagfat
  • Tag en drage med på stranden eller en åben plads
  • Tag i skoven og gå/løb en tur, leg tagfat, gemmeleg eller andet
  • Gå en tur efter aftensmaden – også selv om det er en hverdag (i julemåneden tæller vi antallet af juletræer, vi går forbi i villakvarterene – børnene elsker det, og det er super hyggeligt)
  • Eller løb en tur mens dit barn cykler ved siden af…og stop, når der skal stoppes. Løb kun så hurtigt, at du kan snakke, fortælle og være TIL STEDE med dit barn

På den måde deler vi motionen op i den ”seriøse” motion, som vi klarer, når vi er alene, og hyggemotionen, som vi kan gøre sammen med børnene. En kæmpe bonus er, at vores børn får et postivt og livsbekræftende syn på det at dyrke motion og holde sig sund. Mon ikke alle vi mødre ønsker at give vores børn denne vigtige gave med på livets vej?

Er du fysisk aktiv sammen med dine børn? Hvad laver I sammen? Hvordan fungerer det for dig? Skriv meget gerne en kommentar…

Besøg Alexandras egen hjemmeside her.

Om Alexandra Svarre

Alexandra er selvstændig kostvejleder, løbecoach, zumba- og træningsinstruktør. For hende handler sundhed om luksus, frirum, energi og velvære; det er hendes mission at hjælpe andre med at få sundheden ind i hverdagen. Privat er Alexandra gift og mor til to.

Skriv en kommentar...

*