Stress er ikke for tøsedrenge…

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Du er leder, I har haft travlt længe, du bliver presset på performance ovenfra, og du er godt klar over, at medarbejderne i et stykke tid har haft rigeligt at se til. Du er bevidst om, at det helst ikke skal fortsætte i det her tempo ret meget længere – og du har lagt mærke til, at et par af dine medarbejdere ind imellem ser temmelig pressede ud.

Men sådan har du det jo også selv. Af og til kniber det med overblikket, din lunte er indimellem lidt kort og nogle gange opdager du, at du slet ikke har hørt, hvad der lige er blevet sagt. Du arbejder mere, men føler dig utilstrækkelig.

Du er medarbejder på samme arbejdsplads. En dag bryder du pludselig grædende sammen som et lyn fra en klar himmel, du ryster, har hjertebanken, er svimmel, har synsforstyrrelser, ondt i kroppen, føler ikke du kan trække vejret og kan heller ikke fortælle, hvad det handler om. Du bliver sygemeldt – med stress.

Og i de kommende måneder, kæmper du for at genvinde balancen. Samtidig har du dårlig samvittighed over for dine kollegaer, problemer med at forstå, at du faktisk ér syg og at det tager tid – lang tid. Du vil gerne, men magter det ikke. Og du tør hverken indrømme over for dig selv eller dine omgivelser, hvor slemt du faktisk har det. Du føler dig alene.

Du er kollega til den stressramte, du taler med de andre om, hvornår hun mon kommer tilbage og om, hvor længe du mon selv kan holde til det øgede arbejdspres. Du siger ja til lidt flere arbejdsopgaver. Og du begynder så småt at lægge mærke til, at du sover dårligere, ændrer spisevaner, mister sexlysten og ikke har så meget overskud til venner og familie som tidligere.

Det er virkeligheden på flere og flere arbejdspladser i dag. Og det er alarmerende.

Stress er en overlevelsesmekanisme, som sætter os i stand til at reagere hurtigt i livstruende situationer. Kroppen tror den er i livsfare og reagerer ved at kæmpe, flygte eller spille død. Den producerer stoffer, som betyder, at vi kan præstere helt ekstraordinært for at overleve.

Og det giver rigtig god mening, hvis man står over for en bjørn i ødemarken.

Det er de samme stoffer, som produceres, når vi står i pressede situationer på jobbet eller i privatlivet.

Kroppen skelner ikke mellem bjørne, maskinnedbrud, dårlige ledere, arbejdsbelastning, truende klienter eller hvad det nu måtte være som presser en.

Vi kan ikke tåle at være i fuldt stressberedskab uden hvilepauser over tid. Det bliver for alvor farligt, hvis vi dagligt udsættes for flere stressfremkaldende situationer i lange perioder og aldrig kobler af. Det er dét, vi bliver syge af.

Stress er arbejdspladsens ansvar. Det er et fælles anliggende som skal tages alvorligt. I skal skaffe jer viden om, hvad man kan gøre for at undgå det, og hvad man gør, når skaden ér sket.

Og hvad kan du så selv gøre – lige nu og her?!

Du kan forebygge stress ved at sørge for at have balance i hverdagen. Har du travlt på jobbet, så sørg for at komme ned i gear når du holder fri. Slap af, meditér, find ud af, hvad der giver dig god energi og glæde i hverdagen, skab dig selv et frirum – og pak den dårlige samvittighed langt langt væk.

Stress er ikke for tøsedrenge – det skal tages dybt alvorligt.

Læs også: Når kroppen siger stop her.

Har du nogensinde været sygemeldt pga. stress? Har nogen du kender? Skriv meget gerne en kommentar i kommentarfeltet nedenfor…

Besøg Lenes egen hjemmeside her.

Om Lene Damtoft

Har siden 2001 ejet og drevet konsulentbureauet Damtoft.com, som beskæftiger sig med ledelses- og organisationsudvikling, procesledelse og CSR-udvikling. Desuden mor til tre på hhv. 3, 12 og 18.

Skriv en kommentar...

*

Få gratis guide til et mere helstøbt liv

Inklusiv test og ekstra bonus: 10 tips til bedre trivsel

www.karrieremor.dkIndtast email og fornavn og få e-bogen: 'KarriereMor's guide til et mere helstøbt liv'. Du tilmelder dig samtidig vores nyhedsbrev med updates, inspiration og tips til mere synergi mellem karriere og familieliv.