Den perfekte underviser – et redskab, der nemt kan bruges i flere erhverv

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Jeg har undervist stort set hele mit liv, eller i hvert fald siden jeg var 19 år, hvor jeg startede med at undervise enkeltpersoner i forskellige fag på gymnasiet. Sidenhen har jeg så undervist større hold på Universitet, holdt forelæsninger, foredrag og været underviser i forskellige motionsformer som fritidsinteresse. Al sammen undervisning og formidling i et meget bredt forum og til forskellige typer af mennesker. Men hvad gør en god underviser, og hvad gør en dårlig underviser?

Du kender det jo sikkert godt: Du sidder til et foredrag eller en time, og du anede ikke, at det, som du skulle undervises i, kunne være så interessant, så spændende og med så mange vinkler. Du ender med at gå fra timen med en følelse af, at dette her er noget, som du gerne vil gå videre med, eller som du gerne vil komme til igen. Men hvorfor?

Jo, det som underviseren har formået er at give sin glæde for faget videre til dig. Den indre passion, som kommer, når den der underviser virkelig interesserer sig for faget og for at fortælle dig, hvor spændende det er.  Men det kan jo også blive for nørdet og for engageret. Her tabes den som lytter, fordi vedkommende glemte, at tilhørerne også skal inddrages, og at han/hun også skal have interessen for sin tilhører. Det vil altså sige, at tilhøren ikke må tabes under indlægget.

Denne kunst kan læres, for det handler om at sætte sig i sine tilhørers sted. Du skal forstå, at når der er nogen, som lytter til dig, er der flere ting end din passion, som spiller ind. For den, der lytter vil gerne give dig en vis tid, men hvis de så ikke bliver tilfredsstillet ved fx at lære noget nyt, bliver underholdt eller får et skift, så vil de begynde at blive ukoncentrerede og se lidt væk, eller måske falde lidt i søvn…

Derfor kan det være en god ide undervejs at have lidt forskellige utraditionelle indspark. Jeg siger ikke, at du skal stå på hovedet eller noget andet tosset. Men har du fx en god historie, som også falder inden for emnet, kan det være meget passende at komme med den. Det kan også være, at dine tilhører pludselig skal lukke øjnene eller snakke med sidemanden eller hvad det nu kan være. Disse små afbrydelser giver lige tilhøreren mulighed for at sunde sig oven på den information, som du giver dem.

En anden meget vigtig ting i forhold til tilhørerene er, at de skal føle, at du interesserer dig for dem. Den, der engagerer sig for tilhøreren får dennes fulde opmærksomhed. Du kender det fx fra en samtale med en person, som ikke rigtigt er interesseret i at høre, hvad du har at sige. Det er bare smadder irriterende, og du har nok mest lyst til at gå, ikke sandt? Derfor er det en god ide at vide lidt om dine tilhører inden, du skal undervise dem. Hvilken slags mennesker er de? Tror du, at de har en bestemt grund til at komme for at høre dig? Hvis du skal have dem flere gange, kan det være en god ide lige at lægge lidt mærke til, hvad de hedder, og hvad de evt. byder ind med. Det giver dem et tilhørsforhold til dig, og det synes alle er rart at lytte til, for du har jo vist, at du interesserer dig for dem.

Så det er ikke fordi, at der mange ting som skiller en god underviser fra en dårlig, men der kan være en verden til forskel på at komme hos den ene eller den anden.

Hvad gjorde de gode undervisere, du har oplevet, gode? Er der nogle fællestræk? Underviser du selv? Skriv gerne en kommentar i kommentarfeltet nedenfor…

Besøg Jeans egen hjemmeside herSe Jeans bog: Træning og graviditet her.

Om Jean Vennestrøm

Jean er Ph.D. og specialist inden for human sygdomme og hjælper kvinder med træning, korrigering af rygsøjlen vha. kraniosakralterapi og osteopati, kostvejledning og personlig rådgivning i sin virksomhed Kvindelivet.dk. Desuden gift og mor til tre.

Skriv en kommentar...

*