Må man overfuse sine medarbejdere?

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

NEJ, det kan du bande på du ikke må!

Må man råbe af sine medarbejdere, må man smække lidt med døren, må man vende øjne af dem, må man kalde dem tudefjæs? Næ næ næ næ næ det må man ikke……

Jeg håber, du sidder og tænker: Nej selvfølgelig ikke, hvorfor skriver damen nu noget SÅ åbenlyst?

Det gør damen, fordi hun nu nogle gange har oplevet mellemledere, som gør præcist det. Og jeg har lige brug for at pointere, at det naturligvis er “slut forbudt”.

Jeg kan godt huske de dage som mellemleder, hvor jeg selv havde lyst til at råbe til en medarbejder, fordi jeg var så stresset, at jeg ikke magtede selv det mindste spørgsmål. Og jeg kan godt huske møder, hvor mine øjne vitterligt tiggede om at vende sig en tur rundt i øjenhulen, fordi det, der blev sagt var himmelråbende dumt (syntes jeg lige i det øjeblik)……men én ting er at tænke og have lyst, noget helt andet er at gøre.

Det du gør som mellemleder, danner grundlag for, hvad man gør i afdelingen. Alles øjne er på dig hele tiden, og det du gør bliver tolket sønder og sammen. Derfor kan du aldrig i alle situationer gøre det helt rigtige. Men du kan undlade i alle situationer at gøre det helt forkerte.

Hvis du griber til at råbe eller vende øjne, så krænker du din medarbejder, og det har du ikke ret til. Det at være udnævnt til chef, er ikke en fribillet til at behandle dine medarbejdere som du har lyst til. Du må behandle dem, som du behandler dine kollegaer, dine venner, din familie eller din egen chef. De er voksne mennesker og skal behandles med værdighed og respekt.

Hvis medarbejdere bliver råbt til, talt grimt til, oplever at deres chef vender øjne af det, de siger, så bliver de usikre og skræmte. Og usikre og skræmte medarbejdere er det sidste, du vil have. Udover at det er dårlig stil, er det også virkelig dårlig ledelse. For usikre og skræmte medarbejdere bliver bange for at begå fejl. Og mennesker, der er bange for at begå fejl, holder op med at prøve at gøre noget som helst. De mister modet til at forsøge at gøre noget andet. Og som leder er det en katastrofe, at have medarbejdere, som har mistet modet til at forsøge.

Udover at det er skidt for den pågældende medarbejder, så er det også skidt for resten af omgivelserne. De bliver nemlig også usikre og skræmte, og der skabes en CMA kultur (as in “Cover My Ass”). Det betyder, at alle bruger tiden på at dække sig selv af og sikre, at der ikke er en finger at sætte på deres arbejde, og hvis en fejl skulle opstå, så handler det om at få ansvaret placeret et andet sted.  Al den tid og energi kunne de have brugt på at være effektive og værdiskabende.

Og sidst, men ikke mindst, er det skidt for dig! For selvom din sikring springer, og du overreagerer, så ved du det sikkert godt bagefter. Du skal du forholde dig til din egen dårlige samvittighed, og du skal se en medarbejder i øjnene, som du er flov overfor. Det betyder, at du bruger en masse energi. Energi som kunne have været brugt på at – tja – at være effektiv og værdiskabende! Og så mister du også respekt fra din omgivelser. Ingen har respekt for en kolerisk primadonna af en leder.

Jeg har på det sidste hørt medarbejdere tage deres leder i forsvar: “Jamen, hun er også vildt stresset”, eller: “Hans privatliv er et stort rod”. Underforstået at det jo så er lidt iorden at være urimelig.

Sorry dear, I have news for you. Der findes ingen – som i overhovedet ingen – undskyldning for at overfuse sine medarbejdere.

Undersøgelser har vist, at det er billigere for virksomheder at give en leder fri med løn, når han/hun har en dårlig dag, end at have vedkommende på arbejdet. Fordi deres dårlige humør trækker hele afdelingen ned, det går udover arbejdsglæden og dermed effektiviteten.

Så lov dig selv, at du fremover ser dig selv i spejlet og stiller dig selv følgende spørgsmål:

“Kan jeg gå på arbejde og skabe et trygt miljø for mine medarbejdere i dag?”

Hvis svaret er ja, så afsted med dig. Hvis svaret er nej, så overvej, hvad der skal til for at du kan komme i en bedre tilstand, eller om det er så skidt, at virksomheden er bedre tjent med at du arbejder hjemme?

Hvordan er stemningen i din afdeling? Har du – eller en kollega – oplevet at blive ”overfuset” af en leder? Er du selv gået over stregen på noget tidspunkt? Skriv gerne en kommentar nedenfor…

Besøg Annettes egen hjemmeside her.

Om Annette Klausen Bengtsson

Annette er mor til tre og indehaver af firmaet Mindfocus, hvor hun, gennem workshops, mentorforløb og coaching, hjælper mellemledere med at få det mod og de værktøjer, der skal til for at skabe værdifulde resultater.

Skriv en kommentar...

*