- For kvinder med ambitioner – når tanker om familie og karriere mødes - http://karrieremor.dk -

8 ud af 10 ser ikke sig selv sådan her. Endnu. Gør du?

Igennem de seneste 4 måneder har jeg næsten hver dag tilbragt timer sammen med kunder, der ønskede klarhed over, hvad de egentlig bidrager med i deres arbejdsliv, og hvordan de sætter ord på, så andre også kan se værdien i det.

Det fascinerende er, at flere af dem kom med noget, der lignede de andres, men i dag står med noget, der ene og alene er deres. Ikke forstået på den måde, at de lavede sig selv om for at skille sig ud. Faktisk forholdt det sig omvendt, hver gang. De skilte sig allerede ud, men var nødt til at lave om på måden, de satte ord på sig selv for at forstå, hvori deres særlige bidrag består. Det samlede trådene for dem og styrkede deres oplevelse af deres kompetencer.

Sagen er, at så længe vi ser os selv gennem vores titler, vores uddannelsesbaggrund eller det fag, vi arbejder med, kan vi se temmelig ens ud.

Som den kunde, der kom til mig under “titlen” PR og kommunikation. I realiteten kunne det også have beskrevet den grafiker, der opsøgte mig eller for den sags skyld mig selv, trods det at vi har vidt forskellige baggrund og kompetencer og vil noget vidt forskelligt med vores bidrag.

Eller de to kunder, der begge arbejdede med feng shui. Var de fuldstændig ens? Overhovedet ikke. Den ene ville bidrage med noget særligt i forhold til oprydning, den anden i forhold til at skabe personlige hjem.

Og nu vi er ved det: ledelseskonsulenterne. Den enes bidrag er nu målrettet ambitiøse kvinder, der vil være ledere. Den andens ledere, der vil forny sig. Den tredjes dem, der vi udvikle mod …

Det samme gælder revisorerne. Frisørerne. Kostvejlederne. Guldsmedene. Tandlægerne. Ledelseskonsulenterne. Og så videre.

Når vi begynder at se os selv gennem den værdi, vi skaber for andre og sætte ord på netop den, holder vi op med at ligne alle andre og bliver noget særligt.

Fordi vi er noget særligt – i kraft af vores personlighed, vores formål og de tusindvis af timer, vi har investeret i at gøre en forskel. Eller som en af mine kunder udtrykte det: Vi bliver i stand til at holde en elevatortale, som kan få andre til at trygle om vores visitkort.

PS På det visitkort står der selvfølgelig ikke kun vores titel og den virksomhed, vi arbejder for – to ting, der særligt for ansatte, kan ændre sig fra måned til måned. Hvad står der på dit?

PPS Se i øvrigt hvor ens to kvinder i to forskellige virksomheder kan fremstå i eksemplet her [1]. Sikke en skam.

 Hvordan skiller du dig ud (på jobbet eller i din business)? Hvilken værdi tilfører du andre? Skriv meget gerne en kommentar i kommentarfeltet nedenfor…

 Besøg Lines egen hjemmeside her [2].