Den svære, simple genvej til at sælge din idé ind på 60 sekunder

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Forleden faldt jeg over et tv-program, hvor tre forskellige iværksættere skulle dyste om støtte til deres projekt. En af opgaverne, som de skulle igennem, var en 1 minut lang (eller kort) tale om, hvilken forskel netop deres idé kunne gøre for andre. De missede alle at være menneskelige.

Det er det, der i fagsprog kaldes en pitch. Vi pitcher alle sammen hele tiden – når vi skal overbevise nogen om noget, når vi skal tale nogen til “fornuft”, når vi skal have noget gennemført, når vi skal sælge vores idéer. Lige fra must-go-sommerferien i Spanien til en ny samarbejdsmetode på arbejdet. Eller noget helt tredje.

Det interessante i tv-programmet var, at de tre pitches havde vidt forskellig karakter:

Ham med korn-kuglen talte udenom, hvad han ville, og fik ridset verdenssituationen godt op, men nåede aldrig til kernen af, hvad hans bidrag gik på. Selv om det faktisk var revolutionerende.

Hende med fiskene talte overvejende om egne fortræffeligheder og evne til at tjene penge, men kom aldrig nok ind på, hvorfor hendes projekt gjorde en forskel. Trods fine plancher.

Den sidste med en medicinsk registrerings-genistreg forklarede meget enkelt situationen, hans bidrag og den forskel, han ville skabe. Via en masse krusedulleskrift på tavlen. Han fik størst applaus.

Jeg så ikke tv-programmet til ende og ved derfor ikke, hvem der vandt. Baseret på pitch-runden er mit bud ham den sidste, han gjorde sin berettigelse enkel og klar. På under et minut. Men jeg var ikke ramt.

De bedste pitches er nemlig ikke kun korte, enkle og klare i spyttet:

  • De bygger på en historie, og helst en, der vækker følelser i modtageren
  • De kommer fra mennesker, der taler til og om mennesker
  • De viser bevæggrundene bag idéen … hvorfor’et, ikke bare hvem, hvad og hvordan
  • De rammer hjertet, fordi de kommer fra hjertet.

Prøv at sætte stopuret næste gang, du skal øve dig på at pitche en idé ind (hvis det er nyt for dig at øve dig i den disciplin, så prøv det først). Hvad ville du sige, hvis du havde 60 sekunder? Det interessante er, at når du har fat i kernen af dit hvorfor og dit budskab, behøver du faktisk ikke længere taletid.

Udfordringen er, at du sjældent får længere taletid, uanset om du har fat, der hvor det rammer, eller ej.

Er du bevidst om, hvor tit du pitcher? Er du bevidst om, hvor lang tid du typisk bruger? Del meget gerne dine erfaringer  i kommentarfeltet nedenfor…

 Besøg Lines egen hjemmeside her.

Om Line Dahl

Line Dahl er selvstændig med egen virksomhed, linedahl.dk, hvor hun guider virksomheder til at skabe succes med deres budskab, og sammen med Jette Bulck desuden drivkraften bag Karrierekald.dk - den nye vej til din rette hylde.

Skriv en kommentar...

*