Vil alle de sjove kvinder venligst træde frem?

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Der er ikke noget mere forfriskende end et godt grin. Det er så dejligt forløsende. Men jeg vil gerne have lidt flere af dem i min hverdag. Så jeg beder de sjove kvinder om at træde frem, og de, der ikke mener at kvinder er sjove eller har humor, om at flytte sig lidt. Jeg har nemlig opdaget et sted, hvor humoren glimrer ved sit fravær. Hvor er de sjove reklamer for produkter henvendt til kvinder?

Det er så slemt, at jeg i skrivende stund kun kan komme i tanke om ingeniøragtige, testimonial-prægede, lyserøde eller synkroniserede, røvsyge og intetsigende reklamer om produkter eller tilbud til kvinder. Der er lidt kortere mellem snapsene i forhold til humoristiske reklamer, som primært er henvendt til mænd.

Mit ynglingseksempel lige nu er er Danske Spils reklamer med temaet ‘Der er så meget, kvinder ikke forstår’. Først og fremmest så synes jeg, det er rigtig godt set, at sport og betting er et udpræget mandeområde som kvinder (de fleste) ikke interesserer sig for (og dermed ikke altid forstår). Det er spot-on. Virkeligheden, sat på spidsen. Og jeg kender altså de der kvinder, som undrer sig over sportens verden. Jeg er mener, der ligger en reel indsigt bag påstanden (om at mange kvinder ikke forstår sig på sport), og lige præcis derfor køber jeg den karikerede fremstilling af den undrende blondines forestillinger om, hvad hun hører i TV’et. Det er godt set, og det er eksekveret på en sjov måde.

Jeg har endda et godt eksempel fra min egen hverdag, som underbygger det folkene bag Danske Spil reklamerne for længst har set: Jeg er gravid og venter en dreng – min fodboldglade mand drømmer mest om, hvordan sønnike og han skal træne fodbold sammen. Min mand har flere gange sagt, at sønnike fra en ung alder skal lære at sparke med begge ben. Det fortalte jeg så en dag til to (ikke synderligt sportsinteresserede) veninder, som – når jeg tænker tilbage – så cirka lige så undrende ud, som kvinden i Danske Spil–reklamerne. Og reaktionen var en reklame værdig. Efter en kort tænkepause hoppede den ene veninde op i luften med begge ben samlede, mens hun sparkede fremad og spurgte (helt seriøst): ”Med begge ben på én gang – sådan som Snøvsen eller hvad?”

Der er flere gode eksempler på sjove reklamer, som spiller på viden om mænd. Jeg tænker på Interflora-reklamerne (husk hvad blomster kan gøre) eller Heineken reklamerne (øl-walk-in i stedet for et almindeligt walk-in-closet) mv. Men hvor er de fornøjelige reklamer, som er henvendt til kvinder, og som bruger viden om kvinder på en humoristisk måde? Hvorfor kan jeg ikke få øje på dem? Det er vel ikke fordi at virksomhederne tror, at kvinderne ikke har humor eller er sjove? Det er vel heller ikke fordi, at det kun er mænd, der laver reklamerne (og dermed ikke ved, hvad kvinder synes er sjovt)? Og det er vel slet ikke fordi, at ”markedet” ikke anerkender, at kvinder er en vigtig faktor i relation til indkøb? Men hvad er det så?

Vil de sjove kvinder venligst træde frem og kræve deres plads, tak?! Den her kvindelige (stor)forbruger ser jer meget gerne komme til fadet. Det kunne være super sjovt!

Forestil jer lige, at kvinderne fra Slemme, slemme piger og Normalerweise sætter sig sammen med Linda P, Ditte Hansen, Mia Lyhne og Majse Njor og får til opgave at finde insighten til, hvordan man bedst sælger vaskepulver, hygiejnebind, skrabere, ansigtscremer, fitnessmedlemskaber, biler, rejser, mobiltelefoner eller telefonabonnementer. DET gad jeg godt se – og jeg tror faktisk også, det ville have en positiv effekt på min lyst til at købe…

Hvad mener du? Skriv meget gerne en kommentar i kommentarfeltet nedenfor…

Om Lise Borgstrøm Henriksen

Cand.mag. i kommunikation; har tidligere arbejdet i reklamebranchen men er nu ansat som kommunikationskonsulent i Sekretariatet for Cykelsuperstier. Lise arbejder sideløbende med ligestilling og kvinder i ledelse gennem netværket Protocol.

Skriv en kommentar...

*