Derfor kan du ikke holde op…

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Hvis jeg nu siger til dig: ”Lad være med at tænke på en citron lige nu”, vil jeg næsten vædde på, at dine læber helt af sig selv strammer sig sammen, fordi følelsen af sur citronsmag breder sig i din mund. På samme måde er det også svært at holde op med at ryge, spise fedende snacks, drikke for meget kaffe, skælde dine børn for meget ud, bagtale dine kolleger eller hvad du nu egentlig gerne ville holde op med af dårlige vaner. Hvis ikke du må tænke på det eller gøre det, får du endnu mere lyst og tænker på det hele tiden.

Vaner er ikke sådan at komme af med, de har efter lang tids træning fældet sig dybe spor i dig, og derfor vil du gang på gang falde tilbage i de dårlige vaner, selvom du egentlig havde besluttet at holde op.

Men der er noget, du kan gøre. Men for at ændre en vane må du vide, hvorfor du har den. En vane er bygget op af tre elementer. Hovedingrediensen består af en række rutiner, der følger efter hinanden i en bestemt rækkefølge, som du har indarbejdet gennem ofte mange år. Vaner er smarte, fordi de sparer hjernen for en masse tankearbejde. Ifølge en videnskabelig undersøgelse er det op til 40 % af, hvad vi foretager os i løbet af en dag, der er vanemæssig adfærd.

Heldigvis er de fleste vaner gode og opbyggelige. Men vores hjerner og kroppe skelner ikke mellem gode og dårlige vaner. Det er altså praktisk, at kroppen handler på automatpilot, når du går ud på badeværelset om aftenen og tager tandbørsten, tandpastaen og rutinemæssigt børster tænderne i hele munden. For mit vedkommende er rutinemæssige vaner helt afgørende for, at jeg kommer igennem mine morgener og får både mig selv og to børn klargjort til at komme ud ad døren til tiden. Det er sket mere end en gang, at jeg har sat en ekstra pose eller taske foran døren og alligevel er kommet af sted uden, fordi den ikke var en del af min daglige vanemæssige morgenrutine.

For at sætte en rutine i gang skal der et stikord til. Vækkeuret, at træde ud på badeværelset ved sengetid eller hvad det nu er, der udløser en aktivitetsrækkefølge, som du udfører uden at tænke. Efter aktiviteten følger en eller anden form for belønning. Det kan være en frisk prikken i munden, en selvanerkendelse over at komme ud ad døren til tiden. Gode eller dårlige vaner er altså bygget op på tre ting: Et stikord, en rutine og en belønning.

Hvis du gerne vil holde op med en dårlig vane, skal du altså finde ud af, hvad det er, der er dit stikord for at sætte vanen i gang og hvad er det for en belønning, du får ved at gøre det? Når du ved, hvad der får dig til at tage en cigaret eller spise chips eller chokolade, og du ved, hvilken belønning du får ved at gøre det. At finde ro, at stimulere munden, at få udløst endorfiner, at få en pause eller hvad det nu lige er for dig – så kan du finde en løsning på, hvad du kan gøre i stedet for. Det samme stikord, en ny rutine, der kan give dig den samme belønning.

Så før du beslutter dig for at holde op med at gøre noget, du selv mener, er en dårlig vane, er det en god idé over en periode at observere dig selv. Læg mærke til, hvad det er, der udløser din vane. Hvad føler du i kroppen? Hvordan har du det lige før, du gør det, du ønsker at holde op med? Hvilken belønning udløser vanen?

Derefter kan du udtænke alternative gode vaner, som kan give dig den samme belønning uden at skade din sundhed eller belaste dine relationer. Den gamle vane står på lur, så dine nye vaner skal indarbejdes over en lang periode for at blive lige så naturlig og automatiseret som den gamle. Hos børn kan det gå hurtigt. Tre dage til at indarbejde nye sovevaner, 2 dage til at tro at is er noget, man skal have hver eftermiddag. Nogen siger at 21 dage er, hvad der skal til for at indarbejde en ny vane hos voksne, andre siger 30 dage. Uanset skal der en periode til at få en ny rutine til at blive reflektorisk, så du ikke tænker over det.

Når du har besluttet dig for at ændre en vane – og beslutningen skal altså være dybfølt for at det vil lykkes – så er det en god idé at dele din beslutning med andre.

Hvad for en vane vil du ændre? Og hvorfor? Skriv meget gerne en kommentar i kommentarfeltet nedenfor…

Besøg Evas egen hjemmeside her.

Om Eva Gøttrup

Eva Gøttrup hjælper kreative og innovative mennesker med at få succes med deres forretning. Ved at hjælpe dem med at finde deres fokus, organisere deres dag, og at komme ud med sig selv - se mere her. Eva er mor til to børn Isak på 7 år og Rajani på 4.

Kommentarer

  1. You really make it seem so easy with your presentation but I find
    this topic to be really something that I think I would never understand.
    It seems too complex and extremely broad for me. I’m looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!

Skriv en kommentar...

*