Derfor skal du kun planlægge 60 pct. af din tid

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

De sidste par uger har mildest talt været udfordrende – i hvert fald i forhold til planlægning af min tid og mine arbejdsopgaver. Jeg har tilsyneladende haft en magnetisk tiltrækning på såkaldt uforudsete ting, der har krævet min akutte opmærksomhed. Men ikke nok med det – det samme ser ud til at have været tilfældet for flere af mine kunder og samarbejdspartnere, hvilket sammenlagt har resulteret i et logistisk puslespil for viderekomne.

En internetforbindelse, der pludselig ikke virkede, og som krævede min akutte opmærksomhed – herunder timer i telefonen med diverse kundeservicemedarbejdere; alle meget søde, tålmodige og venlige – men ude af stand til at knække koden til, hvad der forårsagede den manglende forbindelse.

En smart phone, der døde – uden mulighed for genoplivning – med alle mine kontakter, som jeg af uforklarlige årsager ikke havde synkroniseret med min Mac. En røgalarm, der gik i stykker med det resultat, at den bippede konstant – hvilket krævede en elektriker, der havde mulighed for at komme og udskifte den prompte.

Kunder og samarbejdspartnere, der også oplevede akutte ting, der kom ind fra højre – og derfor måtte fremskynde, udskyde og rykke rundt på deadlines, møder og planlægningsopgaver.

Og hvad er så pointen med disse historier? Pointen er, at nogle gange kommer der bare uventede opgaver ind fra sidelinjen, som man er nødt til at tage sig af. Her og nu. No matter what! Og det kan være både irriterende og frustrerende – både for en selv og i nogle tilfælde også for andre – for den slags kommer altid ubelejliget.

Og uforudsete ting er netop den væsentligste årsag til, at du – med fordel:

  1. kun skal kalkulere med max 60 pct. af din tid, når du planlægger din dag, uge etc.
  2. skal starte med de vigtigste opgaver først.

Hellere blive positivt overrasket over, at du når mere forventet, end at blive stresset og frustreret over at opdage, at der er no way, du kan nå det hele – når du nu partout skal tage dig af opgave A, B, C og D fra sidelinjen for overhovedet at kunne komme videre… Eller at der er opgaver, der bare tager meget længere tid, end du havde forestillet dig.

Personligt har jeg lige fået en (k)ærlig påmindelse om at være endnu mere opmærksom på egen planlægning… Og jeg kan godt afsløre, at jeg tacklede uforudsete ting bedst de dage, hvor jeg var på forkant med min planlægning.

Tager du højde for uforudsete ting, når du planlægger din tid? Når du som regel det, du havde planlagt, eller føler du dig konstant bagud? Del meget gerne dine erfaringer og overvejelser i kommentarfeltet nedenfor…

Om Patricia Richter

Mor til Silas (født 2007) og stifter af KarriereMor.dk; derudover hjælper hun andre med at identificere deres personlige brands, gennem udforskning af deres unikke kerne, og derigennem skabe klar og autentisk kommunikation - se mere på PatriciaRichter.dk.

Skriv en kommentar...

*