Tak for idag…

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

I torsdags var jeg til netværksbrunch Bente Richter (stifter af KarriereMor.dk) og flere andre skønne kvinder. Bente holdt oplæg om Personlig Branding, og i en af øvelserne talte jeg med min makker om passion, værdier og talenter.

Under samtalen kom glæde på op som emne, og om fundamentet for glæde er taknemmelighed? En opmærksomhed, der også i mit liv fylder mere og mere – at huske på det værdifulde jeg har og oplever.

I sidste uge skrev jeg et indlæg for et andet site om glæde og taknemmelighed. Fokus var, hvordan man ved bevidst at reflektere over de ting, man er taknemmelig for i sit liv, kan føle større glæde.

Jeg valgte siden at (gen)smage min egen medicin. Jeg har før, med pauser, skrevet dagbog og skrevet ting ned hver aften, som jeg var taknemmelig for. Det har jeg igen gjort i den sidste uge. Effekten for mig har været, at jeg husker på, opdager og reflekterer langt mere over de glæder og situationer, jeg har lært noget af i min hverdag. De “små” ting kommer til sin ret.

Endnu engang har jeg oplevet, hvordan fokus og opmærksomhed kan gøre en forskel. Selv i svære tider er det muligt at finde ting, som har været dejlige, rare, støttende og måske overraskende. Udfordringer, man vokser af, kan også blive set i det lys.

Der er forskning, der viser, at ca. 40 % af vores glæde stammer fra vores bevidste handlinger (Sonja Lyubomirsky). Mennesker, der fx bevidst viser gavmildhed eller glæde over for andre eller skriver taknemmelighedsdagbog, viser øget glæde og mindre nedtrykthed.

Det kan betale sig i al travlheden også at huske de gaver, livet giver os.

Her er nogle forslag til forskellige øvelser, du kan gøre dagligt:

  • Inden du går i seng om aftenen, skriv 5 ting ned, som du har været taknemmelig for i løbet af dagen. Du kan bruge en notesbog eller en iPhone eller anden smartphone –  man kan bl.a. hente en app, der hedder The Gratitude Journal til formålet.
  • Inden du lægger dig til at sove, så luk øjnene og bruger 5 min. på at reflektere over de ting, som du er taknemmelig for – i dit liv og evt. i løbet af den dag, der er gået.
  • Hvis du i løbet af dagen oplever noget, der rører dig, gør dig glad, noget som du værdsætter, så giv dig nogle øjeblikke til virkelig at mærke, hvad det gør ved dig. Ændrer det den måde, du har det i kroppen, følelserne og tankerne?

Hvad er du taknemmelig for? Skriv meget gerne en kommentar i kommentarfeltet nedenfor…

Om Carina Lyall

Carina Lyall er uddannet Mindfulness-instruktør og driver kursusvirksomheden Mindful Ground. Hun har arbejdet med mindfulness de sidste 6 år. Hun er mor til en datter på 3 og har en lille ny på vej.

Skriv en kommentar...

*