Et nytårsforsæt, som gerne må vare livet ud…

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Da jeg blev ramt af en gigtsygdom for et år siden, gav min fysioterapeut mig nogle styrketræningsøvelser for at få lidt muskler på min krop og sagde: ”De her øvelser skal du lave 2 – 3 gange om ugen fra nu af og resten af dit liv”. Min fysioterapeut var ikke sådan én, som man kunne forhandle med, og især ikke når det gjaldt mit velbefindende for resten af livet, så motivationen manglede ikke fra min side at lave min styrketræning 2 – 3 gange om ugen.

Så de gængse ”jeg skal motionere mere i det nye år” er ikke med i mine nytårsforsæt i år (som det sjovt nok har været i mange af de andre år, hvor jeg altid er endt som en sponsor for et fitnesscenter i midten af februar eller marts). Det er heldigvis på plads og fuldt integreret i min hverdag, således at jeg ikke behøver at forhandle med mig selv i tankerne længere ”Åh, jeg kunne nu også bare styrketræne i morgen” (hvilket blev til om 10 måneder – når der var nytår igen).

Det nytårsforsæt, som jeg synes, er endnu mere spændende end at tabe julespækket eller motionere mere er at lade 2013 være det år, hvor man er nærværende og medfølende over for dig selv og andre. Det interessante er, at man begynder ofte at motionere, spise sundere og tabe sig helt af sig selv, når man bliver mere nærværende og medfølende over for sig selv – for man begynder automatisk at mærke efter, hvad der giver én balance og velvære i livet og søge hen imod det.

At være nærværende og medfølende er et nytårsforsæt, som jeg gav mig selv, efter jeg blev ramt af gigt i 2011. Det har betydet for mig at bringe mig selv tilbage til nuet hver gang jeg bekymrer mig om fremtiden og sætte tid af til at forsøge at løse de problemer, der nu bekymrer mig – og ellers at kysse det liv, jeg nu engang har fået i gave. Det indebærer at være opmærksom på, når jeg begynder at gruble over nogle ubehageligheder fra fortiden, eller fordømme og kritisere mig selv og andre i tankerne over nogle fejl, som blev begået og bringe mig selv nænsomt tilbage til her og nu. Sætte tid af til at reflektere over, hvad jeg kan lære af mine fejl og sige undskyld til de mennesker, som jeg kan mærke at jeg ikke har behandlet ordentlig. Eventuelt tale med de mennesker, som jeg har haft uenigheder med eller haft brug for at markere mine grænser overfor, på en så medfølende en måde, som jeg kan – eller givet slip på relationen i taknemlighed og kærlighed over alt det gode, som vi har delt – fordi der ikke længere er respekt eller gensidighed i relationen.

At være nærværende og medfølende betyder for mig at være i mine 5 sanser. Kigge min søn og min mand dybt i øjnene, mærke mit hjerte hoppe af fryd over deres lyse smil, klukkegrine sammen med dem, når vi danser sammen på stuegulvet om morgenen, inden vi skal hver til sit, mærke min søns bløde tæer, når jeg masserer dem eller kilder ham under foden, dufte og mærke den friske morgenluft og virkelig smage den mad, som jeg nu indtager.

Det betyder også i højere grad at være nærværende og iagttagende overfor mine følelser og tanker. I højere grad at stå ved og acceptere når jeg mærker træthed, vrede, frygt, frustration, glæde, energi, længsel mm. Ladet mine følelser være min guide hen i mod det, som giver mig og mine nærmeste større glæde og balance i hverdagen og væk fra det, som har drænet mig for energi – uden at skubbe mine følelser væk eller drukne i dem.  Det har indebåret i højere grad at være mere nysgerrig over for mine tanker ved at betragte dem – uden dog at tro på dem. Trække vejret dybt ned i maven og bringe min opmærksomhed tilbage til mine 5 sanser – til her og nu, hvis mine tanker var som 5 vilde heste i en snestorm.

Dette er det nytårsforsæt, som jeg vil blive ved med at give mig selv ”fra nu af og resten af mit liv”, hvis jeg låner min fysioterapeuts ord. Hvis du er inspireret er du også velkommen til at ”hugge det nytårsforsæt” – og lade 2013 blive året hvor du bliver mere og mere nærværende og medfølende over for dig selv og andre.

Hvordan vil det være at droppe nytårsforsættet med at motionere mere, slanke dig eller spise sundere og i stedet lade 2013 blive det år, hvor du bliver mere nærværende og medfølende over for dig selv? Skriv gerne en kommentar nedenfor…

Besøg Hannas egen hjemmeside her.

Om Hanna Snorradottir

Mor til en lille dreng (født 2011) og stresskonsulent for kvindelige akademikere, som hun lærer at mærke efter den berømte ”mavefornemmelse”, træffe autentiske beslutninger og opleve større glæde og skaberkraft i hverdagen.Læs mere på snorradottir.dk.

Skriv en kommentar...

*