Sådan sætter du mål, du kan nå

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Så er vi igen nået til januar: Den tid på året, hvor mange finder det naturligt at gøre status, sætte nye mål (eller genanvende de gamle, som stadig ikke er nået) og reflektere over det forgangne og – især – det nye år, som stadig er ubrugt og fuld af muligheder. 

Som coach, mentor, NLP Master og generelt interesseret i personlig udvikling er jeg naturligvis pro målsætning. Men kun når det gøres med omtanke! Ellers mener jeg faktisk, det kan være mere skadeligt end gavnligt.

Og hvad mener jeg så med det? Jeg mener, at mange sætter mål, der på forhånd er dømt til at mislykkes, hvilket resulterer i en følelse af fiasko i stedet for succes. Som jeg tidligere har skrevet er både fiasko og succes en vane, så det er absolut ikke uvæsentligt, om du vælger at sætte mål, du reelt kan nå.

”Men, er det ikke bedre at sætte målet for højt og skyde under end at sætte målet for lavt?” I nogle tilfælde, jo. Men vi mangler en skelning her, for mange siger mål, når de taler om visioner. Det er godt at have store visioner. At turde drømme stort. Men en vision er ikke det samme som et mål! Jeg anbefaler, at du har begge dele – og at dine mål understøtter dine visioner.

Derudover er der stor forskel på det, jeg kalder resultatmål og aktivitetsmål. Når vi taler mål og målsætning, tænker de fleste på resultatmål. Aktivitetsmål er de aktiviteter, der skal sikre, at du når i mål med dine resultatmål. Ting på to-do-listen, om du vil. Blot er det vigtigt, at de understøtter dine resultatmål – og at du når de aktivitetsmål, du sætter dig. I det følgende referer jeg til resultatmål, når jeg skriver mål.

Mange sætter mål, de ikke har en chance for at nå, fordi det ikke lever op til helt fundamentale kriterier, bl.a. at det skal være konkret og målbart, realistisk og matche dine/målsætterens værdier og overbevisninger.

Konkret og målbart
Med konkret og målbart mener jeg, at dit mål dels skal være tidsbegrænset – dvs. der skal være en “udløbsdato” på målet – og dels at det skal være så specifikt, at du rent faktisk ved, hvornår du har nået det. Det er fx ikke nok at sige: Jeg vil være rig/sund/lykkelig etc., for det er uspecifikt, hvornår du er det. Siger du derimod: ”Jeg vil omsætte for X kroner i 2013” eller: ”Jeg vil være i stand til at løbe 15 km. i træk senest d. 1. juni” er der tale om konkrete og målbare mål.

Realistisk
Du har måske hørt, at du ikke skal tænke på, hvad der er realistisk, når du sætter mål – for hvis du blot tror på det, kan du opnå meget mere, end du aner; også selvom du endnu ikke ved hvordan. Og jeg er enig! Kodeordet er, at du skal tro på, at du kan nå det mål, du sætter – inden for den givne tidsramme. Du skal kunne se det for dig, mærke det, føle det, smage det. OG du skal vide, hvad det kræver af dig at nå det. Hvis et givent mål fx kræver ti timers ekstra arbejde om ugen de næste fire måneder, og du i forvejen har fire børn og fuldtidsjob, fritidsaktiviteter etc., har du så mulighed for at nå målet, eller skal du justere det lidt? Du skal have en strategi, der er mulig for dig at overholde.

Du kan godt have en vision, du har svært ved helt at tro på, og hvor tidshorisonten er uklar – men når vi taler målsætning, bør du have en følelse af, at dit mål er realistisk – dvs. opnåeligt for dig inden for den givne tidsperiode. I modsat fald vil du have så meget ubevidst modstand på det, at du højst sandsynligt ikke når det.

Matche dine værdier og overbevisninger
Ligesom din underbevidsthed vil modarbejde dig i din stræben efter at nå et mål, hvis du ikke tror på det, vil den gøre det samme, hvis målet ikke matcher dine værdier og/eller overbevisninger. Hvis fleksibilitet og frihed fx er en stærk værdi for dig, og det er vigtigt for dig at have god tid med dine børn, vil din underbevidsthed med stor sandsynlighed modarbejde dig, hvis du har et mål om at få et job, der kræver, at du arbejder 50 timer om ugen. Eller hvis du har et mål om at tjene eller omsætte for et givent beløb, du anser for meget højt, og du samtidig har en (måske ubevidst) overbevisning om, at rige mennesker er grådige, selviske eller tilsvarende, kan jeg næsten garantere dig, at du ikke vil nå dit mål. Du må enten ændre dit mål, eller ændre dine overbevisninger (sidstnævnte er en proces, der typisk tager tid).

Hvis dine mål lever op til ovennævnte kriterier og du alligevel ikke når dem allesammen, er det ikke (nødvendigvis) nogen katestrofe: Det vigtigste er, at du er bevidst om dine mål, så du sætter dig selv i en position, hvor du kan nå dem – og selvfølgelig løbende arbejder henimod realiseringen af målene.

Har du erfaringer med ovennævnte? Eller et mål, du gerne vil dele? Skriv meget gerne en kommentar i kommentarfeltet nedenfor…

Om Patricia Richter

Mor til Silas (født 2007) og stifter af KarriereMor.dk; derudover hjælper hun andre med at identificere deres personlige brands, gennem udforskning af deres unikke kerne, og derigennem skabe klar og autentisk kommunikation - se mere på PatriciaRichter.dk.

Kommentarer

  1. Super artikel om mål. Tænker at mål også kan være unyttige eller nogen gange distraherende… Hvad tænker du om det…?

    Har skrevet lidt om det her: http://flemmingsblog.com/2012/12/drop-malene/

  2. Super fin artikel.
    Hos mig er første mål at få lavet mål :-)
    Og definere hvad der er første skridt i realiseringen heraf?
    Jeg startede Kitchen4kids for sjov – fordi jeg brænder for at få børn i køkkenet. Og nu er det alvor på fuldtid. Så derfor kræver det også en mere klar målsætning på hvilke veje det skal gå – ikke kun hvor hen, også nogle tante om “hvordan” jeg når der hen.
    Og når jeg er nået dette “hvordan”, som er et mål i sig selv – så kommer det spændende spørgsmål – hvad er første skridt her til? (vi kan kalde dem delmål)
    Hvordan ved jeg, at det valgte er første skridt, hvordan kan dette ses, mærkes, høres?
    Ud af dette kommer muligheden for at realisere målene.
    Men første mål er at booke mig selv med en flipover og en god sparringspartner.

  3. 6 linie – Tante = Tanker
    :-)

Skriv en kommentar...

*