Det gælder ikke om at få større bryster men større mave

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Kender du det med, at du har lagt hovedet på puden, og nu er det tid til at sove. Du har lige siddet i sofaen og været dødhamrende træt. Kunne næsten ikke holde øjene åbne igennem den sene tv-avis, og du slæbte dig ud på badeværelset for at børste tænder, og nu ligger du endelig der på puden, med den varme dyne over dig…

…Og så kan du ikke falde i søvn, for tankerne kører rundt i hovedet. Måske har du også (igen) lige takket nej til at være intim med din partner, fordi du (igen) var så utrolig træt.

Mange kvinder genkender dette, og derfor havde jeg forleden inviteret Karen Deleuran fra Yoga-templet.dk som gæst til et af mine arrangementer. Hun kan nemlig lære os kvinder at trække vejret. Hverken mere eller mindre.

Jeg oplever, at mange kvinder i dag har så travlt med at lave to-do lister, tænke på, hvad vi skal i næste uge, næste måned og måske endda til næste år, at vi glemmer at være tilstede lige nu og her. Derfor var det meget nærliggende at hive en kvinde – især sådan en empatisk, klog og rolig én som Karen – med til arrangementet. Karen ved rent faktisk noget om den vejrtrækning – som mange andre helt glemmer at tænke over i det daglige, og som i øvrigt hos mange kvinder kun trækkes ned til brystkassen – og retur.

Hvad jeg og de andre kvinder lærte af Karen.  Hun sagde . . .  

Kan du tømme hovedet for tanker?
Hvis du prøver at lukke øjnene og tømme hovedet for tanker, så finder du ud at, hvor svært det i virkeligheden er. Vores sind er konstant i bevægelse. Planlægger, sætter i systemer, finder løsninger og svar på problemer og spørgsmål, vi havde i hovedet i sidste uge. Måske kan du opnå ikke at tænke nogle tanker i et millisekund, men hurtigt vil du blive fanget af en forbipasserende tanke, og du vil flyde med. Og dermed holde op med at være lige her lige nu. Og rent faktisk er det umuligt at tømme hovedet for tanker!

Prøv at fortælle dig selv, at du lige nu ikke må tænke på noget. Hvad sker der? Det eneste du tænker på er, at du ikke må tænke på noget!

Og her kommer det med vejrtrækningen ind i billedet.

Vi er født med evnen til at trække vejret. Det første, vi gør, når vi bliver født, er at tage en indånding, og det sidste vi gør når vi dør, er at ånde ud.

Det fortæller lidt om åndedrættes rolle i vores liv. Det er det første og det sidste vi gør. Men hvor ofte skænker vi det en tanke?

Forbindelse mellem krop og sind

Åndedrættet er nøglen til at skabe forbindelse mellem vores krop og vores sind. For selvom kroppen ligger stille i sengen og er klar til hvile, så er det nogle gange som om, at sindet ikke har forstået budskabet og bliver ved med at arbejde på højtryk.

Og hvordan får man sindet til at forstå, at det er tid til hvile og ro, og ikke til aktivitet?

Sindets primære opgave er at skabe tanker, der kan løse problemer, sætte i systemer, skabe nye ideer osv. Men vi har en mulighed for at fjerne fokus fra alle disse tanker og strømmen af dem og nedsætte aktiviteten, så kroppen kan falde til ro.

Meditation er for munke i Tibets bjerge
Du har helt sikkert mødt begrebet meditation før. Men hvad er meditation egentlig, andet end en stilsiddende aktivitet for munke i Tibets bjerge, der lever et asketisk og simpelt liv i håb om at blive oplyste og forenet med selvet (hvad det så end betyder)? Er det overhovedet noget, der kan oversættes til en vestlig, fortravlet levestil?

Meditation er en tilstand, hvor vi opnår ro og stilhed i sindet. Tanker og følelser vil stadig eksistere, når man mediterer, men ved at øve sig i meditation lærer vi ikke at lade os drive med af tankerne og tage stilling til dem, men blot lade dem eksistere og glide forbi os som små skyer på en ellers klar og blå sommerhimmel.

Men at beslutte sig for, at NU vil jeg sætte mig i lotusstilling og meditere 30 min. hver dag er noget nemme sagt end gjort (Oh yes).

Et simpelt sted at starte
Det kan være en rigtig god idé at starte et mere simpelt sted, sagde Karen heldigvis. Og her kan det, at øve sig i at trække vejret bevidst, være et godt start sted. For når vi begynder at koncentrere os om vores vejrtrækning, så giver vi sindet noget andet at beskæftige sig med end fx den evigt fortsættende problemløsning.

At lære forskellige åndedrætsteknikker kan også bruges i andre sammenhænge end forberedende øvelse til meditation. Du har måske lagt mærke til, at du i pressede eller stressede situationer har tendens til at trække vejret overfladisk, og oftest i den øverste del af kroppen. Måske helt oppe under kravebenene. Og det kan rent faktisk være rigtigt svært at trække vejret dybt ned i maven.

Får du større bryster eller mave, når du trækker vejret?
Du kan måske prøve at lægge dig på på gulvet. Lukke øjnene, og så prøve at se, om du kan observere, hvor i kroppen du trækker vejret lige nu. Er det nede i maven, i brystet eller er det oppe under kravebenene? Måske tænker du, at du da trækker vejret fint nede i maven, men hvis du så prøver at lægge en hånd på din mave, løfter den sig så, når du ånder ind, og sænker den sig på udåndingen? Det kan faktisk godt være en hel del sværere, end vi lige går rundt og tror.

Er du kvinde, har du helt sikkert også oplevet, at der også er andre tidspunkter, end når du ligger under dynen og har planlagt en tur til drømmeland, at sindet ikke vil falde til ro. Måske på et endnu mere uhensigtsmæssigt tidspunkt. Fx når du skal være intim med din kæreste eller mand. Her kan fokus på åndedrættet hjælpe dig til at fjerne fokus fra tankestrømmen og i stedet være til stede i din krop. Være tilstede i det, der sker lige nu, så du kan nyde berøringerne, omsorgen og lidenskaben.

Gudskelov var Karen meget omsorgsfuld og tålmodig med os, så det der var svært også blev sjovt, hvilket gør øvelserne nemmere at huske. Fremover vil jeg trække vejret – rigtigt!

Husk: Du kontrollerer dit åndedræt – dit åndedræt skal ikke kontrollere dig!

Er du opmærksom på din vejrtrækning? Skriv meget gerne en kommentar nedenfor…

Besøg Lines egen hjemmeside her.

Om Line Bassøe

Mor til to, parterapeut og sexolog med klinik i Hillerød og på Østerbro. Line er desuden mentor for Sexologudddannelsen og supervisor for den Kognitive parterapeutuddannelse. Læs mere på linebassoe.dk.

Kommentarer

  1. Bare for god ordens skyld til dem, der har spurgt;

    Karen tilbyder private vejrtrækningssæssioner for individuelle og for grupper samt kurser/rådgivning til coaches, terapeuter mv, der har brug for det i arbejdet med klienter mv. Læs mere på yoga-templet.dk

    Kærlige hilsner
    Line

Skriv en kommentar...

*