Hvad fa’en skal jeg med en hjertemeditation?

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

”Hjertemeditation?!? Hvad fa’en… er det og hvad skal jeg med det?” tænkte jeg, da jeg startede på teaterskolen i tidernes morgen. Vores teaterlærer satte os i gang med at sidde i skrædderstilling med lukkede øjne og trække hvidt lys ind i hjertet.

Vi skulle lade det flyde ud i hele kroppen, således at vi kunne stråle kærligt lys indefra og ud til verden i et uendeligt kredsløb af lys. Ærligt talt kunne jeg ikke få øje på, hvordan hjertemeditationer kunne have noget som helst med kreativitet og scenekunst at gøre.

Men der tog jeg fejl. Til min overraskelse virkede hjertemeditationen. Jeg fik mere ro i sindet og blev bedre til at beherske min nervøsitet, da jeg gik på scenen efter at have været igennem disse seancer med hjertemeditation. Og jeg blev med tiden bedre til at ”lytte til” mit hjerte, når jeg havde brug for det – mærke, hvornår det var åbent og modtageligt og omvendt – hvornår det lukkede i og ville få mig væk fra noget.

Se, sådan noget får en ex-ingeniør, som mig, til at tænke: ”Det her er for mærkeligt. Der må være en videnskabelig forklaring på det her!” I februar kom den så. Der stødte jeg på en kvinde, som hedder Belinda Donkin. Hun er sygeplejerske, coach og arbejder med hjertemeditationer. Hun er ejeren af firmaet Heartteam, som underviser og coacher ved hjælp af hjertemeditationer, og hun bruger endda et apparat til at måle, om man får ”et udbytte” af sin meditation.

Med det menes, om nervesystemet ”trykker på bremsen” – hvor kroppen reelt regenererer sig selv – eller om man trykker ”på speederen” i nervesystemet, hvor krop og hjerne er meget aktiv. Vi har brug for begge dele og i en balance, men det viser sig, at vi moderne mennesker trykker på speederen ca. 80procent af tiden.

Apparatet måler den såkaldte ”heart rate variability”, som er den rytme, hjerteslagene danner. Hvis du fx tænker på noget, som du er oprørt over noget, viser apparatet et rødt lys, og trækker du et USB-stik fra apparatet til computeren viser den en graf, der er kaotisk og uregelmæssig. Forskellige undersøgelser viser, at negative følelser så som vrede, angst, nedtrykthed og bekymringer giver de største kaotiske udsving.

Hvis du omvendt fokuserer på, at du trækker hvidt og nænsomt lys ind i dit hjerte med hver indånding, viser apparatet gradvist en grøn farve, og grafen får en fin regelmæssig sinuskurve. Positive følelser, så som kærlighed, glæde og taknemlighed, giver her de bedste resultater. Der bliver der sendt omkring 14.000 kemikalier ud i kroppen, som har gavnlig virkning på den.

Det viser sig, at vores hjerte har en funktion, som rækker langt ud over bare at fungere som en pumpe i kroppen. Hjertet og vores fordøjelsessystem har et netværk af ti-tusindevis af neuroner, som agerer som små ”hjerneceller” i kroppen. Disse neuroner har deres egen perception og er direkte forbundet med den emotionelle del af hjernen. Hjertet er også et lille hormonværksted, som producerer dets eget stresshormon – adrenalin, ANF (som regulerer blodtrykket) og oxytocin (det såkaldte omsorgshormon). Alle disse hormoner har direkte indflydelse på vores hjerne. Desuden har hjertet muligvis effekt på hele organismen igennem dets elektromagnetiske felt, som kan spores nogle meters afstand fra kroppen på en måde, som vi ikke forstår helt i dag.

Forbindelsen mellem den emotionelle hjerne og ”hjernecellerne” i hjertet viser sig at være nøglen til følelsesmæssig mestring. Ved at lære at fokusere på hjertet, fx ved at visualisere, at vi trækker hvidt og blidt lys ind i hjertet med hver indånding under en meditation, kan vi opnå positive effekter på den emotionelle hjerne.

Giver man sig selv fem minutter til at hjertemeditere om morgenen, kan man reducere mængden af stresshormonet kortisol i kroppen, og hjertemediterer man f.eks. fem min. inden man går i seng, opnår man bedre søvnkvalitet.

Min ”indre ingeniør” er dybt tilfreds over at være stødt på disse videnskabelige forklaringer, for det betyder, at det er mere spiseligt at bruge hjertemeditationer, når jeg holder mini-workshops og gå-hjem møder i virksomheder – og ikke mindst se at de virker hos mine stressramte klienter.

Har du erfaring med hjertemeditation? Eller meditation i det hele taget? Skriv meget gerne en kommentar i kommentarfeltet nedenfor…

Om Hanna Snorradottir

Mor til en lille dreng (født 2011) og stresskonsulent for kvindelige akademikere, som hun lærer at mærke efter den berømte ”mavefornemmelse”, træffe autentiske beslutninger og opleve større glæde og skaberkraft i hverdagen.Læs mere på snorradottir.dk.

Kommentarer

  1. Hej
    Jeg ville lige google for at se, om/hvornår min hjemmeside viste sig og så, at der var rigtigt mange, der arbejder med hjertemeditation. Jeg valgte at gå ind på dit indlæg og blev rigtigt glad. Det er så super, at jeg får lyst til at spørge dig om jeg må linke til det på min egen hjemmeside.
    Som du kan se på den arbejder jeg med hjertemeditation – er lige gået på efterløn og vil have noget meningsfuldt at beskæftige mig med – som frivillig og gratis instruktør.

    Hjertelig hilsen. Randi

Skriv en kommentar...

*