- For kvinder med ambitioner – når tanker om familie og karriere mødes - http://karrieremor.dk -

Vil du være tigermor eller lade dine børn være børn længst muligt?

Som mor til et skolesøgende og et snart skolesøgende barn, har jeg med interesse fulgt med i de udsendelser, DR har kørt om ‘vinderbørn’, ‘kinesiske tigermødre’, sammenligningen mellem en dansk og en kinesisk 9. klasse, og såmænd også ‘Chris på skolebænken’.

Samtidig har vi herhjemme talt meget om, hvorvidt skolen kun giver vores børn en uddannelse til videre uddannelse, eller om vi hellere skulle flytte dem hen et sted, hvor de får en mere kreativ og helhedsorienteret dannelse mod det hele liv. Uden at jeg er helt sikker på, hvad det er, helheds- eller heldagsskolen helt kommer til at gå ud på, tænker jeg, at det også er en del af det, der ligger i regeringens overvejelser om en ny skoleform. Mere undervisning i en bredere vifte af fag. Så faglighed ikke næsten kun handler om dansk og matematik, men også om kreative fag, praktiske fag og sport.

Jeg vil rigtig gerne understøtte mine børn i at elske at lære. Sådan har jeg det selv. Jeg synes faktisk det er ultimativt fedt at tilegne mig ny viden og nye færdigheder. Hvad enten det er akademisk viden, nye dansetrin, at kunne spille noget på et instrument eller en erfaring, der gør mig klogere på mennesker eller på livet. Det giver god energi at lære. Det giver selvtillid og gør en glad og stolt. Men god læring kræver, at man får den rigtige læring på det rigtige niveau på det tidspunkt, hvor man er motiveret for at få den.

Jeg synes på ingen måde, at vi skal indføre streng disciplin, som den de bruger i den kinesiske skole, men er alligevel bekymret for den mangel på konsekvens, der ser ud til at herske i den danske mentalitet. Det er ikke særligt opløftende at se teenagere, der sidder i skole og gymnasium og downloader spil og laver diverse andre computerrelaterede ting i timerne, fremfor at deltage i undervisningen. Det er bekymrende at se, at 15-20 % af en normal skoleklasse helt bliver tabt på gulvet. Det har ingen konsekvens at komme for sent. Det har ingen konsekvens ikke at lave sine lektier. Det har ingen konsekvens ikke at deltage i undervisningen.

Hvad ville det være bedst at gøre for de her børn, som ikke lige passer ind i den bogligt orienterede undervisning? Ville de kunne lære, hvis de skulle det nok? Hvis de blev draget til ansvar for deres manglende engagement i egen uddannelse. Eller ville det være bedre at lære dem at dyrke grønsager, bygge skateboardramper eller noget andet, hvor de skulle bruge deres krop og hænder?

Jeg var til gammel elevfest for min gamle folkeskoleklasse forleden. En af de drenge, der ikke ligefrem sad med nyspidsede blyanter på forreste række, var blevet bankdirektør. En anden havde det superfint med friheden ved at køre lastbil og kunne ikke tænke sig at gøre noget andet. Nogen henter altså det tabte ind, når motivationen er tilstede.

Min egen søn har svært ved at indfri de faglige krav, der bliver stillet i hans skole (som er en skole med høj faglighed og meget velstimulerede børn).  Jeg vil meget nødig se ham udvikle sig til en af de 15-20 % skoletrætte teenagere, der spilder deres tid, både når de er i skole, og når de ikke møder op.

Det seneste halve år har jeg været lidt af en tigermor og har hjulpet ham med at lave mange lektier. Det har hævet hans niveau, og han er stolt over det, han kan nu. Det har også givet os gode stunder med fuld opmærksomhed. I lockout-perioden sad han overfor mig og arbejdede på den ene computer nogle timer hver dag, mens jeg arbejdede på den anden. Han sagde faktisk, at han ville komme til at savne vores private skole, når han skulle tilbage i skole.  Jeg ved ikke, om jeg skal være en kærligt krævende tigermor, der håndhæver lang tids lektielæsning hver dag for at få ham på niveau med klassen, eller om vi skal flytte ham til et kreativt friskolemiljø, hvor han måske hverken får lært at stave eller regne procenter, men til gengæld får lov at lege sig til læring og kan dyrke tegning og musik, som han er rigtig god til.Hvordan får man bedst de bedste potentialer frem i sine børn?

Hvad tænker du om, hvordan du bedst understøtter dine børns potentialer? Skriv gerne en kommentar nedenfor…

Besøg Evas egen hjemmeside her [1].