Giv dine børn en gave – lær dem at rydde op!

Udskriv til printer / Send artiklen til ven

Alle mennesker er ikke født med evnen til at rydde op eller holde orden… Men det kan læres! Og jo tidligere man kommer i gang med at lære det, jo bedre kan man blive til det.

Det at være god til at rydde op og holde orden, kan gøre mange ting i livet nemmere – både i skolen, i studierne og på jobbet. Det er årsagen til, at jeg anbefaler dig at give dine børn en gave: At lære dem at rydde op!

Brug fx den kommende efterårsferie på at få styr på børneværelserne – og lær samtidig dine børn de grundlæggende principper for oprydning.

For at få success med at få styr på oprydningen i børneværelserne er det vigtigt, at børnene bliver involveret i processen så meget som muligt. Børnene tager ejerskab for opgaven med at bibeholde de gode systemer, på en helt anden måde, når de selv har været med til at beslutte, hvordan systemerne skal være, end hvis det er noget, du har besluttet for dem.

Inden I går i gang, skal I sammen besvare følgende spørgsmål:

  • Hvad fungerer i dette værelse? Og hvad fungerer ikke? Behold det, der fungerer, og beslut jer for at lave det om, der ikke fungerer.
  • Hvad synes vi det er vigtigt, at der er plads til i værelset? Hvis det er vigtigt, at der er plads til at bygge Lego, så skal der måske laves plads til, at der kan bygges Lego på skrivebordet, og at alle Lego-klodserne kan opbevares tæt på skrivebordet.
  • Hvad er vores største udfordring, når det gælder at holde orden på værelset?
  • Er der for meget legetøj, som der aldrig bliver leget med? Så skal I måske rydde lidt ud i legetøjet og sælge noget af det eller give noget væk… Mangler I opbevaring til legetøjet? Så skal I måske indkøbe en ny reol og nogle kasser til at have legetøjet i.

Når I går i gang, skal I huske at:

  • Have en plan klar for jeres nye systemer, dvs. vide, hvor fx Legoklodserne skal “bo”, og hvad der skal opbevares i skrivebordsskuffen.
  • Sørge for rigeligt med kasser! Og husk sedler til at skrive (eller tegne til mindre børn, der ikke kan læse endnu) hvad der er i kassen/skuffen.
  • Have en pose/kasse klar til ting, der skal smides ud, og en pose/kasse klar til ting, der skal sælges eller gives væk.
  • Kigge én kasse eller skuffe igennem ad gangen. Snak om indholdet: “Leger vi stadig med dette, eller skal det videre?” (dvs. smides ud/gives væk/sælges)

Gode opbevaringsidéer til børneværelset kan være:

  • En hængekøje over sengen til plysdyr.
  • Gennemsigtige plastik-kasser til opbevaring på hylder eller reoler.
  • Kasser med masser af små rum eller en værktøjskasse til opbevaring af små ting som fx perler eller Legoklodser.
  • En brevbakke til opbevaring af forskellig slags papir til kreativ-værkstedet.
  • En vasketøjssnor eller wire til at hænge tegninger, postkort o.l. op på.

Erfaringer fra mine egne oprydningsoplevelser med børnene:

  • Det er nemmere at give slip på det gamle legetøj, hvis man får penge ud af det (ved at sælge det på loppemarked e.l.), eller hvis man ved, at det er kusinen eller fætteren, der får glæde af det.
  • Det er nemmere at rydde op på sit værelse på ugentlig basis, hvis man får lidt lommepenge for det.
  • Børnene synes ALT er sjovere, når de får ros for det, de laver! Dette gælder også for manden – og faktisk også for mig selv ;-)

God fornøjelse med oprydningen! :-)

Har du nogle oprydningsoplevelser eller -erfaringer, du gerne vil dele? Skriv meget gerne en kommentar nedenfor…

Om Christine Larseng Bang

Christine er indehaver af firmaet Oprydningsspecialisten, der tilbyder professionel hjælp til oprydning både hos private og i firmaer, samt kurser og workshops, hvor man kan lære at rydde op. Privat er Christine gift og mor til 2 børn på 10 og 13 år.

Kommentarer

  1. Tak for super fine tips
    Og så fik jeg lyst til at føje en under-overskrift på
    “Og lær dem at lave mad”
    :-)
    Kh Dorthe (indehaver af Kitchen4kids)

    • Hej Dorthe.
      Tak for din kommentar :-) Og jeg er helt enig i at det også er super-vigtigt at lære børnene at lave mad :-) Findes der en artikel der giver tips til hvordan man gør det på en god måde ? Mvh. Christine

Skriv en kommentar...

*